THY’den yılın ilk yarısında 737 milyon dolarlık net kâr



THY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Bolat, “Dünyayı ektisi altına alan yüksek enflasyon seviyeleri, ciddi maliyet artışlarına sebep oldu. Yükselen sıvıyakıt maliyetlerine karşın yılın ilk altı ayında 737 milyon dolar net kar elde ettik” dedi.

THY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat, firmanın 2022 yılı 6 aylık göstergelerine ait yapmış olduğu değerlendirmede, son 10 yılda karşılaştıkları krizlerde attıkları süratli adımların ve çevik yönetim anlayışlarının sadece rakamlarla açıklanmaması icap ettiğini söyledi.

Dünyanın dört bir yanında hava yolu şirketleri ve havalimanlarının krizden çıkış tedbiri olarak çalışanlarıyla yolları ayırmayı tercih ederken kendilerinin çalışanlarla birlikte yürümekten vazgeçmediğini dile getiren Bolat, istila tedbirleri sebebiyle küresel anlamda çalışan sayısının hava yolu şirketlerinde yaklaşık yüzde 10, yer hizmetlerinde ise yüzde 29 azaldığını aktardı.

Bolat, laf mevzusu dönemde THY için bu oranın yüzde 1’in altında kaldığını kaydederek, bu ayrılıkların temel nedeninin de emeklilik ve çalışanların kendi tercihi olduğunu bildirdi.

Salgın kısıtlamalarının tam anlamıyla sona ermediğini ve yeni bir krizin daha olduğunu aktaran Bolat, sözlerini şöyleki sürdürdü:

“Biraz önce bahsettiğim işten çıkarmalar ve grevler sebebiyle başta Avrupa olmak üzere havalimanlarında kalifiye personel bulunamıyor. Oralarda sonu gelmeyen boarding kuyruklarıyla, dev gibi bagaj yığınlarıyla karşılaşıyoruz. Yolcularımız uçağa zamanında gelemediği şeklinde havalimanları da uçaklarımızın hızına yetişemiyor, zamanında kalkış oranlarımız düşüyor. Bu vaziyet operasyonlarımızı negatif etkiliyor. Avrupa’dan zamanında hareket edemediğimiz için yurt içinde de gecikmeler yaşıyoruz.”

“Aynı anda gökyüzünde olan THY uçağı sayısı asla görülmediği kadar fazla”

Ahmet Bolat, THY’nin 2020 ve 2021’de network taşıyıcıları içinde Avrupa’da en fazlaca uçuş meydana getiren ve en oldukca kapasite sunan hava yolu olduğuna değinerek, “8 Ağustos itibarıyla 2022 yılında ortalama 1.206 günlük uçuş sayısıyla network taşıyıcıları içinde 1. Sırada yer alıyoruz. Avrupa’daki aksaklıklar nedeniyle iptaller yaşıyoruz evet ama ortaklığımızın uçuş iptal oranları Avrupa ortalamasının oldukça altında.” diye konuştu.

Kovid-19 sonrası yolcu talebinde bekledikleri artışın gerçekleştiğini dile getiren Bolat, “Hem kalifiye ekiplerimiz bununla birlikte her gün büyüyen çağdaş tayyare filomuzla bu talebi en yüksek verimlilikle yönetiyoruz. Filomuza yeni katılan uçaklarımız var, onları boyayacak vakti bile ayıramıyor her gelen uçağı en kısa müddette operasyona dahil ediyoruz.” ifadelerini kullandı.

Bolat, filolarındaki modernleşme ve gençleşme sayesinde 2019’a kıyasla daha azca teknik sorunla karşılaştıklarını kaydederek, aynı anda gökyüzünde olan THY uçaklarının sayısının tarihte hiç görülmediği kadar fazla olduğunu altını çizdi.

Kademeli olarak artırdıkları internasyonal yolcu kapasitelerinin haziran itibarıyla 2019 verilerinin yüzde 22 üzerine çıktığını aktaran Bolat, “İkinci çeyreğin tamamında ise küresel ölçekte 2019’un aynı dönemine göre uluslararası kapasitesini en çok artıran network taşıyıcısı olduk.” benzer biçimde konuştu.

“Dünyada en fazlaca internasyonal koltuk kapasite sunan üçüncü hava yoluyuz”

THY Yönetim Kurulu Başkanı Bolat, şu an dünyada en oldukca uluslararası koltuk kapasitesi sunan üçüncü hava yolu olduklarını belirterek, Avrupalı hava yollarının 2019 kapasitesinin yüzde 81’ine, global hava yollarının ise sadece yüzde 65’ine eriştiği bu dönemde büyük bir ayrım ortaya koyduklarını söyledi.

Bolat, “Pandemide şayet uçuş ekibinden vazgeçen hava yolu şirketlerinden olsaydık bugün bu kapasiteyi ortaya koyamazdık. Ekiplerimizin dinamizmi ve misafirperverliği de bizim için çok kıymetli.” diye konuştu.

Enerji ve jet yakıtı fiyatlarının arttığı bu zamanda sıvıyakıt giderlerinin yüzde 51 yükseliş gösterdiğini aktaran Bolat, “Toplam giderlerimiz aynı kuşakta yüzde 13 civarında artış gösterdi. Maliyetlerimiz üstünde ciddi baskı meydana getiren bu masraf baskısını, riskten korunma amaçlı yaptığımız finansal işlemler ve varlıklı network yapımızın getirdiği gelirle bertaraf etmeye çalıştık.” değerlendirmesinde bulunmuş oldu.

Bolat, Türkiye’nin hem gönüllerde hem de marka araştırmalarında en değerli şirketi unvanı taşıdıklarının farkında olduklarını kaydederek, bu anlamlı rollerin kendilerine mühim sorumluluklar yüklediğini, Türk bayrağını gururla taşırken, ülkeye en iyisini kazandırmak istediklerini anlattı.

“Stopover” ve “Touristanbul” projelerine değinen Bolat, “Ülkemize transit uçuşu için gelen yabancı yolculara ‘gel kısa zaman de olsa İstanbul’u yaşa’ diyoruz. Hiçbir ek ücret istemiyoruz bunun için. Bir gece otelde konaklattığımız da oluyor. Yeter ki bir görsün, görsün ki sonrasında daha uzun zaman ayırması gerektiğini görsün.” ifadelerini kullandı.

“THY, yurt içi pazar payını yılın ilk yarısında yüzde 64’e yükseltti”

Ahmet Bolat, artan kapasiteyle birlikte ikinci çeyrekte toplam yolcu talebinin 2019’un aynı sürecinin yüzde 12 üstünde gerçekleştiğini, doluluk oranlarının 2019 seviyelerini yakaladığını söyledi.

Bolat, “Uluslararası direkt yolcu sayımız Ocak-Haziran 2022 döneminde 2019’a göre yüzde 8,3 artarak toplam uluslararası yolcu değişiminden 11,9 puan yüksek gerçekleşmiştir.” diye konuştu.

Haziranda 2019’a nazaran internasyonal doğrudan yolcu artışının yüzde 39, temmuzda yüzde 44 bulunduğunu kaydeden Bolat, THY’nin yurt içi pazar payının 2022’nin ilk 6 ayında 2019’a nazaran 3,3 puan, 2021’e nazaran ise 10 puan artarak yüzde 64’e yükseldiğini aktardı.

“İkinci çeyrekte 4,5 milyar dolarlık toplam gelir”

THY Yönetim Kurulu Başkanı Bolat, kargo faaliyetlerinin de yardımıyla ikinci çeyrekte toplam gelirin 2019’un aynı dönemine nazaran yüzde 43 artarak 4,5 milyar dolar seviyesinde gerçekleştiğini belirterek, şu değerlendirmelerde bulundu:

“Tüm dünyayı ektisi altına alan yüksek enflasyon seviyeleri, operasyon yaptığımız her istasyonda ciddi maliyet artışlarına sebep oldu. Bu sayede yükselen fuel oil maliyetlerine karşın yılın ilk 6 ayında 737 milyon dolar net kar elde ettik. Ortaklığın nakit üretme potansiyelini yayınlayan FAVKÖK (faiz, vergi, amortisman ve kira öncesi kar) kıymeti ilk yarıda 1,8 milyar dolar, FAVKÖK marjı ise yüzde 24 seviyesinde gerçekleşti.”

Bu yılın bilhassa ikinci çeyreğinde beklentilere paralel olarak yolcu operasyonlarında toparlanmanın gerçekleştiğini aktaran Bolat, “Yılın ilk yarısında, ortaklığımızın yolcu gelirleri 2019’un aynı dönemine göre yüzde 8 artarak yaklaşık 5,4 milyar dolara ulaşırken, kargo gelirleri ise 2,5 katına çıkarak 2 milyar dolar seviyesini aştı.” benzer biçimde konuştu.

“2022 genelinde THY’de 2 bin 600 yeni personel istihdamı hedefliyoruz”

Ahmet Bolat, salgın döneminde korudukları dinamik ekipleri sayesinde operasyonel göstergelerde olduğu şeklinde finansal metriklerde de rakiplerinden ayrışmaya devam ettiklerini bildirdi.

Özellikle Avrupa havalimanlarında yaşanan aksaklıklara karşın artan yolcu talebini başarıyla karşılamaları neticesinde istila öncesi gelir seviyesini ve karlılığını mühim ölçüde aşarak Avrupalı emsallerinin önüne geçtiklerini vurgulayan Bolat, şu açıklamalarda bulundu:

“Temmuz ayı trafik sonuçlarımıza gore arz edilen kapasitemizi 2019’un yüzde 18,5 üstüne çıkardık. Yolcu talebinin yaklaşık yüzde 23 arttığı bu ayda, yolcu sayımız ve doluluk oranımız pandemi öncesi seviyelerini geçti. Ülkemizin turizmine katkıyı amaç edinerek yaptığımız çalışmalarımız neticesinde Türkiye’ye gelen doğrudan yolcu sayımız kayda değer bir halde yükselerek 2019’un yüzde 44 üstüne çıktı. Alacağımız yeni kararlarla önümüzdeki dönemde de yatırımcılarımızı başarılarımıza ortak etmeye devam edeceğiz.”

Bolat, bu yıl bilhassa THY ve Turkish Technic’in insan kaynağını büyüteceklerini kaydederek, “THY’ye ilk 6 ayda 963 yeni emek harcama arkadaşımız katıldı. Yıl sonuna kadar bu sayıyı 2 bin 600’ün üstüne çıkarmayı hedefliyoruz. Uçak bakım onarım tarafında da benzer bir açınma mevcut, ilk yarıda orada 498 emek verme arkadaşımız bizimle çalışmaya başladı, ikinci yarıda bu rakamı 1.000’in üzerine taşıyacağız.” açıklamasını yapmış oldu.

kaynak: ekonomist.com.tr

Yorum yapın