Netflix’ten Kültürel Yakınlık Araştırması: Yerli Yapımlar Sayesinde Türkiye’ye Olan İlgi Artıyor

Netflix’ten Kültürel Yakınlık Araştırması: Yerli Yapımlar Sayesinde Türkiye’ye Olan İlgi Artıyor



Netflix, kütüphanesinde yer alan fazlaca sayıda dizi, film, belgesel, eğlence ve show programıyla dünyanın en popüler dijital gösterim platformları içinde. Platform, bu yapımları 190’dan fazla ülkedeki seyircilerle bir araya getiriyor. Netflix’in son dönemde en oldukca dikkat çeken yapımlarını ise “Netflix orijinal içerikleri” oluşturuyor. Dünyanın değişik bölgelerindeki beyazperde filmi ve tv dizisi üreticileri Netflix vesilesiyle mahalli sınırları aşarak dünyanın dört bir tarafındaki seyircilere erişme imkânı yakalıyor. Buna bağlı olarak Netflix özgün içerikleri, üretildikleri ülkenin kültürüne dair pek oldukca unsuru da dünyanın değişik bölgelerine ulaştırıyor. İşte bu doğrultuda, geçtiğimiz aralık ayının sonucunda Netflix ve Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü (UNWTO) ortaklığıyla dijital platformdaki dizi ve filmlerin, ülkeler arasındaki kültürel bağı iyi mi etkilediğine yönelik bir araştırma yapılmış oldu. “Kültürel Yakınlık Araştırması” adlı çalışmada Türkiye ve Türkiye’de üretilen yerli yapımlar hakkındaki dikkat çekici veriler ortaya çıktı. Buna nazaran Türkiye’de üretilen Netflix içerikleri, dünya genelinde Türkiye’ye yönelik ilgiyi önemli seviyede artıyor. Detaylara beraber bakalım…

Kültürel Yakınlık Araştırması, dijital platformlardaki yerli yapımların ülkeler arasındaki kültürel bağları nasıl şekillendirdiğini ortaya koymak suretiyle yapılmış oldu

Araştırmaya ABD Birleşik Devletleri, Brezilya, Şili, Almanya, İspanya, Birleşik Arap Emirlikleri ve Suudi Arabistan’dan 13 bin Netflix kullanıcısı katıldı. Oldukça geniş kapsamlı bir kamuoyu araştırması olan emek harcama, Netflix’teki yerli yapımların, ülkeler arasındaki kültürel bağı ne şekilde etkilediği hakkındaki son aşama dikkat cazibeli verilerin ortaya çıkmasını sağlamış oldu.

Araştırma kapsamında incelenen yapımlar arasında, Netflix’te yer alan 30’dan fazla Türk dizisi ve filmi de vardı. Bu sayede Türkiye’de çekilen dizi ve filmlerin, dünyanın farklı coğrafyalarında yaşayan insanlar üstünde iyi mi bir etki bıraktığına, Türkiye ve Türk kültürü hakkındaki düşüncelerini ne şekilde etkilediğine dair ilginç veriler de elde edildi.

Netflix üyeleri, üye olmayanlara kıyasla daha fazla Türk dizisi ve filmi izliyor

kültürel yakınlık araştırması

Kültürel Yakınlık Araştırması’na göre Netflix üyeleri, üye olmayanlara kıyasla Türkiye’de üretilen yapımları 1,5 kat daha fazla izliyor. Yani Netflix, bir anlamda yerli yapımların daha fazlaca insana ulaşmasına, kültürel unsurların daha çok görünür hale gelmesine ve değişik coğrafyalara taşınmasına katkı sağlıyor.

Netflix’in yerli yapımları Türkiye’ye yönelik ilgiyi artırıyor

Araştırmanın ortaya çıkardığı verilere nazaran yerli Netflix yapımlarını izleyen insanların Türkiye’yi ziyaret etme isteği, izlemeyenlere kıyasla 2,6 kat daha fazla. Yani Netflix’teki Türk yapımları, dünya genelindeki insanların Türkiye’ye olan ilgisini mühim ölçüde artırıyor. Bununla birlikte Netflix’teki yerli yapımlar sayesinde turistik ilgisi en çok artan ülkeler Brezilya, ABD Birleşik Devletleri ve Birleşik Arap Emirlikleri.

Yerli yapımlar sayesinde Türk kültürü de popüler hale geliyor

Örneğin Netflix’teki yerli yapımları izleyenler arasında “Türk kültürüne alaka duyuyorum” diyenlerin oranı izlemeyenlerden yüze 29 daha yüksek. Yerli yapımları izledikten sonrasında “Türkçe öğrenmek” istediğini anlatım edenlerin sayısı ise izlemeyenlerden 4,6 kat fazla. Türk yapımı Netflix içeriklerinden sonrasında Türkçe öğrenme isteği duyanların en fazlaca bulunmuş olduğu ülke ise ABD Birleşik Devletleri.

Öte yandan Netflix’teki Türk yapımları yalnızca Türkçe üstündeki ilginin artmasına neden olmuyor. Araştırmaya katılan Netflix izleyicileri Türk mutfağına yüzde 29, Türkiye tarihine yüzde 27 ve Türk edebiyatına yüzde 22 daha çok alaka duyuyor.

Yerli yapımlar, yalnızca kültür alanına değil, ticaret ve ekonomi üstünde de müspet bir etkiye sahip

kültürel yakınlık araştırması

Türk dizi ve filmlerini izleyen kullanıcılar, “Türkiye’deki insanlarla tanışma ve iş yapma” isteklerinin de arttığını ifade ediyor. “Türk yapımlarını izledikten sonrasında Türkiye’de üretilen ürün ve hizmetleri satın almaya” istekli olanların sayısında ise yüzde 17’lik artış gözlendiği belirtiliyor.

Türkiye’de üretilen diziler ve filmler, ülkedeki yaratıcı sektörlerin gelişmesine de katkı sağlıyor

kültürel yakınlık araştırması

Kültürel Yakınlık Araştırması, Türk yapımlarını izleyen Netflix kullanıcılarının Türk yönetmenlere 4,6 kat, oyunculara ise 4,9 kat daha fazla alaka gösterdiğini ortaya koyuyor.

Netflix’teki Türk yapımları dünyanın pek çok değişik ülkesinde rağbet görüyor

kültürel yakınlık araştırması

Örneğin 2022 yılında “Zeytin Ağacı” isminde dizi 45, “Yakamoz S-245” ise 35 farklı ülkede “Top 10 Dizi” listesine girme başarısı göstermişti. “Sen Yaşamana Bak” 76, “Aşk Taktikleri” 70 ülkede “Top 10 Film” listesine adını yazdırmıştı. Bununla beraber 2023 yılında fazlaca sayıda yerli yapımın 190 ülkede milyonlarca seyirciyle buluşacağı, bu durumun Türkiye’ye ve Türk kültürüne yönelik ilgiyi daha da artıracağı ifade ediliyor.

Kaynak: 1

kaynak – sozcu, listelist

Similar Posts

Bir cevap yazın