Otomotivden cep telefonuna, televizyondan ev eşyasına... Rusya’da batılı şirketlerin boşluğunu Çin dolduruyor

Otomotivden cep telefonuna, televizyondan ev eşyasına… Rusya’da batılı şirketlerin boşluğunu Çin dolduruyor



Batılı yüzlerce firmanın faaliyetini sonlandırdığı Rusya pazarında yaşanan boşluğu Çin ürünleri dolduruyor.

AA muhabirinin, Çin Gümrük Genel İdaresi ve Rusya’daki muhtelif kurumların verilerinden derlediği bilgilere gore, Ukrayna savaşının başında düşen Çin’in Rusya’ya ihracat hacmi kısa sürede yeniden yükselişe geçti.

Çin’in, Ukrayna savaşının başladığı şubatta aylık bazda 5,5 milyar dolar seviyesindeki Rusya ihracatı, nisanda 3,8 milyar dolara gerilerken, temmuz itibarıyla 6,8 milyar dolar seviyesine çıktı.

Yılın ilk yedi ayında ise Çin’in Rusya’ya ihracatı geçen senenin aynı dönemine bakılırsa yüzde 5,2 artarak 36,2 milyar dolara yükseldi.

Otomobil piyasasında Çinli markaların satışları ön plana çıkıyor

Merkezi Rusya’da bulunan Avrupalı İşletmeler Birliği (AEB) verilerine bakılırsa, Rusya’da araba satışları, temmuzda geçen yılın aynı dönemine nazaran yüzde 74,9 azalarak 32 bine geriledi.

Söz mevzusu dönemde, Rusya’da Volkswagen araçlarının satışı yüzde 92 düşüş gösterirken, Toyota satışlarında yüzde 97, Audi satışlarında ise yüzde 92 düşüş yaşandı.

Rus firması Avtovaz’ın satışları da yüzde 68 düşüş kaydederken, bu dönemde Rusya’da araç satışını artıran tek şirket Çin merkezli Dongfeng Motor Corporation (DFM) oldu. Ülkede DFM araçlarının satışları temmuzda geçen yılın aynı dönemine bakılırsa yüzde 298 arttı.

Çin merkezli çeşitli muhtelif araba şirketlerinin Rusya’daki satışlarındaki düşüş oranlarının Batılı şirketlere kıyasla daha azca olması da dikkati çekiyor.

Rusya’daki Geely ise yılın ilk yedi ayında bir önceki senenin aynı dönemine gore yüzde 17 gerilerken, Lifan’ın satışları yüzde 24, FAW’ın satışları yüzde 11 düştü.

Çok sayıda küresel araba firması, Rusya-Ukrayna savaşı sebebiyle Rusya’daki faaliyetlerini askıya aldığını duyurmuştu.

Fransız şirketi Renault’nun Rusya’daki bütün varlıkları Rus devletine devredilirken, Mercedes’ten yapılan açıklamada da şirketin ülkedeki fabrikalarını devretmek için periyodu başlatmış olduğu bildirilmişti.

Rus otomobil markası Moskviç’in Genel Direktörü Dmitriy Pronin, geçen hafta yapmış olduğu açıklamada, Rusya pazarındaki satışların iyimser senaryoya bakılırsa bu sene 2021’e kıyasla yüzde 50 azalacağını belirterek, pazardaki toparlanmanın ise 2024 ila 2026’da gerçekleşebileceğini söylemişti.

Cep telefonu piyasasında da Çinli şirketlerin satışları artıyor

Cep telefonu pazarı da Çinli şirketlerin Rusya’da paylarını artırdığı bir öteki sektör olarak ön plana çıkıyor.

Çin Gümrük Genel İdaresi verilerine göre ülkenin Rusya’ya cep telefonu ihracatı bundan önceki aya kıyasla yüzde 77 artarak 312 milyon dolara yükseldi.

Rusya’nın önde gelen teknoloji ürünleri mağaza zinciri Mvideo-Eldorado’dan tarafınca piyasaya çıkan raporda, ikinci çeyrekte ülkede satılan cep telefonlarının yüzde 70’i Çinli markalara aitti.

Xiaomi’nin Samsung’u geçerek Rusya’da en oldukça satılan cep telefon markası olduğu belirtilen raporda, Realme markasının da Apple’ı geçerek en popüler üçüncü cep telefonu markası konumuna yükseldiği kaydedildi.

Rusya Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, 6 Mayıs’ta yayımladığı listede, paralel ithalatına izin verilen ürünlerin arasında Apple ve Samsung’a da yer vermişti. Bakanlık, söz konusu izinle yaptırımlar nedeniyle Rusya’da erişimi zorlaşan markaların sevkiyatını kolaylaştırmayı hedefliyor.

Ancak uzmanlar, paralel ithalatla yapılacak Apple ve Samsung şeklinde markalara ilişik ürünlerin fiyatlarının da yüksek olacağı görüşünde birleşiyor.

Ev eşyası ve televizyon satışlarında da Çin ürünlerine yönelik istek yüksek

Rus İzvestiya gazetesinin Rusya’daki internet mağazalarındaki satış sayılarından derlediği haberinde, ülkede Çinli şirketlerin tv ve ev eşyası satışları da hızla artıyor.

Rusya’daki Çinli tv markalarına ilişik satışların mayısta bir önceki yılın aynı dönemine nazaran yüzde 95 arttığının ortaya konduğu haberde, Viomi markasına ilişik ev eşyası satışlarının da mayıs-haziran döneminde geçen yılın aynı dönemine kıyasla 3,3 kat artığına işaret edildi.

Sektör yetkilileri, söz konusu artışın ana nedeni olarak, Rusya’da LG, Samsung ve Sony benzer biçimde markaların ürünlerine erişimin artık zorlaşmasına işaret ederken, Çinli markalara ait mamüllerin fiyat olarak da daha müsait hale geldiğini belirtiyor.

kaynak: ekonomist.com.tr

Similar Posts

Bir cevap yazın