yalnız kendisini düşünerek dost arayan hizmetçi arıyor demektir kimin sözü

yalnız kendisini düşünerek dost arayan hizmetçi arıyor demektir kimin sözü bilgi90’dan bulabilirsiniz
Özdeyişler (Vecizeler, Özlü Sözler)
Özdeyişler (Vecizeler, Özlü Sözler)
Özdeyiş: Bir düşünceyi en kısa, en özlü biçimde anlatan bir veya birkaç cümleden oluşan bilgece söz. Eş anlamlısı: vecize, veciz söz, özsöz, özlü söz, aforizma; eski dilde cümle-i hikemiye, kelam-ı kibar.
Atasözlerinden farkı, söyleyeninin ya da yazanın bilinmesidir. Vecizeler, bağımsız bir eser halinde yazılabildikleri gibi, bir yazarın eserlerinde dağınık olarak da bulunabilir. Vecizeler de tıpkı atasözleri gibi yaşanan olaylardan, gözlemlerden ve deneyimlerden çıkarılan sonuçlara, derslere dayanır.
Eskiden “cümle-i hikemiye” ve “kelam-ı kibar” adı altında toplanmış olanları vardır. Tanzimat‘tan sonraki Türk edebiyatında doğrudan doğruya vecize türünde yazan ilk sanatçı, Cenap Şahabettin‘dir. Veciz sözleri, “Tiryaki Sözleri” adı altında bir kitapta bir araya getirmiştir.
Ayrıca bakınız:
Yazı kaynağı : www.turkedebiyati.org
D���n�rlerin Sosyal ��erikli S�zleri
�nsanda hayallerin yerini hat�ralar almaya
ba�lam��sa, ya�l�l�k ba�lam�� demektir.
James Brewer
�nsan ile insan aras�nda fark vard�r. Bir demirden hem nal, hem de k�l��
yaparlar.
Nizam�
En �ok ho�umuza giden insan, kendimize benzetti�imiz insand�r (Moli�re). 4.) Her
insan, meyvesi ile tan�n�r.
Martine Luther
�nsan olmasayd�, k�inat olmazd�.
H. W. Langfellow
�nsan, kendisine bir m�n� vermeye �al��an tek mahl�ktur.
Albert Camus
�yilik, insanlar� birbirine ba�layan alt�n zincirdir.
Goethe
Her t�rl� k�t�l��� yapmaya muktedir iken, k�t� bir �ey yapmamak: ��te, budur
iyilik.
Andr� Gide
Milletlerin gelenekleri ba�ka ba�kad�r, fakat iyilik her yerde birdir.
Heinrich Heine
Menfaat kar��l��� yap�lan iyilik, iyilik de�ildir. �yilik, sebep ve netice
zincirinin d���ndad�r
Tolstoy
Hay�r (iyilik) yapan, yapt��� hay�rdan daha hay�rl�d�r.
Hz. Ali
Kanaatten hi� kimse �lmedi, h�rsla da hi� kimse padi�ah olmad�.
Hz. Mevlana
Yery�z�nde b�t�n �zd�raplar, aza kanaat etmemekten do�ar.
Firdevsi
Kanaatten nasibi olmayan� d�nya nas�l zengin eder ?
Ferid�ddin Attar
Kanaat, ticaretli bir ��krand�r.
Said Nursi
Zengin olmak istersen, kanaatten ba�ka bir �ey isteme, ��nk� kanaat, ho�, tatl�
bir devlettir.
�eyh S�di
�yi adam olmak i�in, kimseye fenal�k etmemek yetmez, iyilik etmesini de
bilmelidir.
Fenelon
�nsan, mutlulu�un en b�y���ne, ancak �teki insanlara iyilik yapmakla
kavu�abilir.
�i�ero
Sana yap�lan haks�zl�klar� toza, iyilikleri mermere yaz.
B. Franklin
�� t�rl� insan vard�r: 1.) Allah�� bulanlar ve O�na hizmet edenler; 2.) O�nu
aramakla me�gul olup, hen�z bulamayanlar; 3.) O�nu, ne arayan, ne de bulanlar,
zaten bunlar aray�p bulma �abas� da g�stermezler. 1.) �lk gruba girenler, ak�ll�
ve mutlu, 2.) Ortadakiler ise mutsuz ve/fakat ak�ll�d�r. 3.) Sonuncu grubun
insanlar� ise, aptal ve mutsuzdur.
Blaaise Pascal
Hakik� m�n�da insan olmak, sorumlu olmakt�r.
Antoine de Saint-Exup�ry
�nsan, C. Hakk�n antika bir sanat�d�r. Ve en nazik ve nazenin bir m�cize-i
kudretidir.
Said Nursi
Size, sadakadan ve oru�tan daha hay�rl� olan �eyi s�yleyeyim mi ? Bu, iki
darg�n�n aras�n� d�zeltmektir. Dikkat edin! Kin, k�kten sevab� yok eder.
Ebu Derda
Kinimiz b�y�d�k�e, kin besledi�imiz kimseden daha k���l�r�z.
La Rouefoucauld
Sevgi her zaman kar��l�k g�r�r, kin de.
Dostoyewski
��ler, i� olarak �erefli veya �erefsiz diye ayr�lmazlar. Yap�l��lar�ndaki
maksada (niyete) g�re �erefli veya �erefsiz olurlar.
Aristoteles
��ine ba�l� olan insan�n kafas�na d���nceler kendili�inden do�ar.
Henry Ford
Yap�lm�� k���k i�ler, pl�nlanm�� b�y�k i�lerden �ok daha iyidir.
Peter Marshall
Biraraya gelmek, bir ba�lang��t�r. Bir arada bulunmak, bir geli�medir. Beraber
�al��abilmek ise ba�ar�d�r.
Henry Ford
Hazine, �eytanlar�n karde�leri olan m�srifler i�in yemlik de�ildir.
�eyh S�di
Ashab-� Kehf�in k�pe�i, birka� g�n iyilerin arkas�na d��t�, insan �erefi
kazand�.
�eyh S�di
Sen ki, ba�kalar�n�n mihnetinden (derdinden) keder duymuyorsun, sana insan ad�n�
vermek yak��maz.
�eyh S�di
Karde�ini gizli ikaz edip, ���t veren, ona ger�ek nasihat etmi� ve onu
y�kseltmi�tir. Halk aras�nda ���t vermeye kalk��an, onu rezil-� r�sva etmi�tir.
�mam-� ��fi�
�� �ey karde�lik sevgisini s�file�tirir: Sel�m vermek, mecliste yer vermek,
sevdi�i isim ile onu �a��rmak.
Hz. �mer
K�t� ahl�kl� insan, k�r�lm�� saks� gibidir, ne saks�d�r, ne de �amur.
Vehb bin M�nebbih
�nsan, g�zel ahl�k� s�yesinde Cennetin �li derecelerine y�kselebilir. Buna
kar��l�k �bid olsa da, k�t� ahl�k� sebebiyle Cehennemin derinliklerine
yuvarlanabilir.
Enes bin M�lik
E�er ah�linin bah�esinden padi�ah bir elma yerse, u�aklar� a�ac� k�k�nden
��kar�r.
�eyh S�di
�u zamanda insanlar�n karde�li�i, a���n�n �orbas�na benzedi. Kokusu g�zel, fakat
tad� yok
M�lik bin Dinar
�htiras, doymak bilmez bir canavard�r.
Brachvogel
Her kim k�t�l�k tohumunu eker de, iyilik bi�ece�ini umarsa, yanl�� fikre
saplanm��, sa�ma bir hay�le ba�lanm�� olur.
�eyh S�di
K�t�lerin k�t� i�leri y�z�nden ku�lar�n, kar�ncalar�n, y�rt�c� hayvanlar�n
r�z�klar� darla��r.
�eyh S�di
Kimseden sana k�t�l�k gelmesini istemiyorsan, fena s�yleyici, fena ��reticisi,
fena d���nceli olma.
Hz. Mevlana
Sevgi ve karakterin olmad��� yerde ne b�y�k insan, ne b�y�k sanatk�r, ne de
b�y�k m�cadele adam� vard�r.
Beethoven
Hak kat�nda ve halk kat�ndaki k�ymetimiz, ahl�k ve karakterimizin geli�mesi
nispetindedir.
Yusuf Alan
Herkes bir gayretke�lik g�r�n��� alt�nda ihtiras�n� gizler.
Fenelon
�ki cihana rahat ve sel�metini iki harf tefsir eder: Dostlar�na kar��
m�r�vvetk�r�ne mua�eret ve d��manlar�na sulhk�r�ne muamele etmektir.
�eyh S�di
��hret, zehirli bala benzer.
Said Nursi
�an ve ��hret; Bu iki ihtiras, ihtiyarl�k bilmez.
Plutarkhos
��hret, bir b�y�te�tir (her �eyi oldu�undan b�y�k g�sterir).
Thomas Fuller
��hret, uzaktan g�ne� gibi parlak ve �s�t�c�; yakla�t�n�z zaman, bir da� tepesi
gibi so�uktur
Balzac
D�nya sevgisi, insan�n kalbinden iman�n tad�n� ��kar�r.
M�lik bin Dinar
��hreti sevenin dini zay�flar, rezil olur. ��hreti seven kimse, �hiretin zevkine
eremez.
Bi�r-i Haf�
On dervi�, bir kilimde uyur. �ki padi�ah, bir iklime s��maz
�eyh S�di
K�t� huyu �det edinme, k�kle�ir.
Hz. Mevlana
�nsanda, dokuz iyi huyu yan�nda bir de k�t� huy bulundu�u olur. Derken bu tek
k�t� huy, dokuz iyi huyu ma�lup eder.
Hz. �mer
Sert huyluya s�z� l�tuf, kerem ile s�yleme. ��nk�, iyice paslanm�� demir,
yumu�ak e�e ile temizlenmez.
�eyh S�di
�ffet, kad�nlar�n s�s�, erkeklerin �st�nl�k �i�r�d�r (i�aretidir).
Hz. Ali
Bahtiyar insanlar, ge�mi�lerden ibret al�rlar ve b�ylece kendilerinden sonra
geleceklere ibret olmazlar.
�eyh S�di
��hret, r�zgarla yar��an at gibidir. E�er onu hazmedemezseniz, kendinizi
toz-toprak i�inde bulursunuz.
Rahmi Er
Mademki keskin, y�rt�c� t�rna��n yoktur, �yleyse k�t�ler ile cenkle�me.
�eyh S�di
Benlik davas�n� b�rak-Muhabbetten olma �rak-Sevgi ile dolsun y�rek-Ho�g�r�l�
olmaya bak
Yunus Emre
Senin hakk�nda her zaman kerim olan bir kimse, e�er �mr�nde bir kere sitem
ederse, m�zur g�r.
�eyh S�di
Hayatlar�n� y�ksek �eylerin yolunda harcayanlar, hi�bir zaman �lmezler.
G. Hippel
Birisine bir kere bir �ey verip �mide d���rmek, arkas�ndan onu meyus ederek
incitmek, himmet sahiplerine yara�maz.
�eyh S�di
�htiraslar� alt etmek, silah kuvvetiyle d�nyay� h�k�m alt�na almaktan daha
�etindir.
Gandhi
H�rs ile mutluluk, birbirlerini hi� g�rmezler.
Benjamin Franklin
Madd� hayata tapanlar, deniz suyu i�enlere benzerler, i�tik�e susuzluklar�
artar.
Muhiddin-i Arab�.
Fakir, �ok �ey ister, har�s her �eyi.
F. Syrus
E�er mal� �ok seversen, h�rs ile de�il, belki kanaat ile mal� talep et, t� �ok
gelsin.
Said Nursi
G�zel ahl�k, c�mertlik, ba���lay�c�l�k, sab�r ve tahamm�ld�r.
Hasan-� Basri
G�zel ahl�k, Allah�a kar�� isyanlar�n d���nda kalan �eylerde, insanlara
muhalefet etmemektir
Hz. Ali
Ahl�k, �� haslette aran�r. Onlar da haramdan uzakla�mak, hel�li aramak ve aile
efrad�na imk�n nispetinde geni�lik g�stermektir.
Hz. Ali
K�skan�l�k, insan�, k�t�leri de�il, iyileri k�t�lemeye y�neltir.
F. R. Chaleaubriand
�lerleme iste�i, deh�y� besledi�i gibi, �ekemezlik de y�re�i zehirler.
Voltaire
Bir�ok fel�ketlere �nc�l�k eden hasettir. Haset, m�nev� varl��� yok eder, iman
nurunu s�nd�r�r.
�ehabeddin Ahmed
Hasedi kalpten atmak var ya, i�te d�nya hakk�nda z�ht budur. D�nyaya hevesli
olan kimseye gelince, istesin veya istemesin, kendisini hasetten ay�ramaz.
Firkad��s Senei
Nimet sahibi olup da haset�ilerin hasedinden salim kalan yoktur.
Hz. �mer
B�t�n kuvvetinizi ihlasta ve hakta bilmelisiniz. Evet, kuvvet haktad�r ve
ihlastad�r. Haks�zlar dah�, haks�zl�klar� i�inde g�sterdikleri ihlas ve
samimiyet y�z�nden kuvvet kazan�yorlar.
Said Nursi
Hasetten son derece sak�n�n, ��nk� haset, g�k ve yerde Allah�a kar�� irtikap
edilmi� ilk g�naht�r.
Vehb bin M�nebbih
Haset, �yle bir hastal�kt�r ki; �l�mden ba�ka bir �eyle ondan kurtulmak m�mk�n
de�ildir.
�eyh S�di
Bir insan i�in Allah��n en b�y�k ihsan� iyi ahl�kt�r. G�zel bir y�z veya nazl�
bir davran�� bile, kalp k�t�yse, fena (k�t�) ahl�k� gizleyemez.
Heinrich Heine
Davran��lar, kelimelerden daha fazla konu�ur, daha �ok �ey if�de eder.
Oscar Wilde
Haks�zl��� hak zanneden adamlara kar�� hak d�v� etmek, bir nevi haks�zl�kt�r.
Said Nursi
Hak, adalet ve emniyet ile olu�ur.
Ah� Emir Ahmed
Her binan�n bir temeli var, �sl�m binas�n�n temeli de g�zel ahl�kt�r.
�bn-i Abbas
G�zel ahl�k�n en a�a�� derecesi eziyete katlanmak, k�t�l��e kar��l�k vermemek,
z�lime merhamet etmek, onun affedilmesini dilemek ve ona �efkatle muamele
etmektir.
Sehl-i T�steri
R�z�k hazineleri, ahl�k g�zelli�indendir.
Yahya bin Muaz
En b�y�k �eref, g�zel ahl�kt�r.
Hz. Ali
Ger�ek h�rriyet, Hakka k�leleliktir.
Hz. Ali
Ger�ek dostlar, iyi g�nlerde davet edilince, size ziyaret ederler, kara g�nlerde
ise davetsiz gelirler.
Copmrastos
�oban, kurdun i�ine raz� olursa; k�pek yabanc�ya havlamaz.
Hz. �mame
�nsan�n iyisi, ruhunun yeteneklerini m�kemmellik ve do�ru ahl�kla uyum i�inde,
s�rekli eyleme d�ken ki�idir.
Aristo
�nsan, temay�llerine (f�trat�na) z�t hareketlerle ahl�k� y�ksekli�e ula�amaz.
G. Kerschensteiner
Bir insan�n g�zel ahl�k sahibi olmas�, alt�n sahibi olmas�ndan daha iyidir.
Hz. Ali
Dedikodu, basit ruhlu insanlar�n e�lencesidir.
Corneille
�nsan�n yapabilece�i en b�y�k k�t�l�k, kendisine olan g�venini kaybetmesidir.
Richard Benedici
G�vensizlik ba�lay�nca dostluk da kaybolur.
Epicure
�timat edilmek, sevilmekten daha b�y�k iltifatt�r.
George Mcdonald
Ya iyiyi emreder, k�t�l��� men edersiniz, ya da Allah �zerinize z�lim bir
sultan� (diktat�r�) musallat k�lar. �yle bir z�lim ki, ne b�y���n�z� sayar, ne
de k���klerinize ac�r
Eb��d Derd�
Her ne kadar insan elinde b�y�m�� olsa bile, kurdun yavrusu sonunda kurt olur.
�eyh S�d�
E�er bilsen gayret ne kadar hay�rl� bir i�tir. �mr�n� bir dakika bo�a
ge�irmezdin.
Said Nursi
C�mert, nasihat vermekle yetinmeyip, yard�m eder.
Vauvenarques
C�mertlik fazla vermekten ziy�de, yerinde ve zaman�nda vermek, demektir.
La Bruy�re
Kerem eli, kol kuvvetinden daha iyidir.
Behram G�run�un kabri �zerindeki yaz�
C�mertlik, cimrilikle israf�n denge unsurudur.
�mam-� Gazalli
�nsanlar�n d��manl���n� kazanmay� hafife almak, ak�l noksanl���na delildir.
�mam-� �aran�
D��manlar�n en b�y���, d��manl���n� gizleyendir.
Hz. Ali
Ak�ll� d��man, ak�ls�z dosttan hay�rl�d�r.
Hz. Ali
Hus�mette fenal�k var. Hus�mete vaktimiz yok.
Said Nursi
E�er hasm�n� (d��man�n�) ma�lup etmek istersen, fenal��a kar�� iyilikle mukabele
et.
Said Nursi
Hay� duymamak kadar utan� verici bir �ey yoktur.
St. Augustus
K�t� insanlar g�rmek art�k beni �a��rtm�yor, ancak utanmad�klar�n� g�r�nce
�a��yorum.
Swift
Fazilet, ruhun g�zelli�idir.
Socrates
Fazilet, cemiyet menfaatini �ahs� menfaatin �st�nde tutmakt�r.
Montesquieu
Cidd� ve ger�ek bir fazilet sahibi olmak, i�ten gelerek al�ak g�n�ll� olmak,
insan�n varabilece�i en y�ksek olgunluk derecesidir.
Akil Muhtar
Bir fazilet sahibi, bin faziletsize mukabildir.
Said Nursi
Hay�, insanlar�n g�zlerindedir. Yani g�z g�zden utan�r.
Abd. bin Abbas
Kedi, kirletti�i yeri toprak ile �rter.
�eyh S�di
Hak yolunun erleri, d��manlar�n g�n�llerini bile incitmemi�lerdir.
�eyh S�di
�nsanlar i�in saadet �midi ancak do�rulukta vard�r.
Euripides
Do�rulu�un en g�zel meyvesi, ruh s�k�nudur.
Epikuros
�nce do�ruyu bilmek gerekir. Do�ru bilinirse yanl�� da bilinir, ama �nce yanl��
bilinirse, do�ruya ula��lamaz.
F�rab�
Sadelik, iyilik ve do�ruluk olmayan yerde b�y�kl�k yoktur.
Tolstoy
Her s�yledi�in do�ru olmal�d�r; fakat her do�ruyu s�ylemek do�ru de�ildir.
Said Nursi
�nsan�n k�rk ya��na kadar ge�en y�llar� bir kitap, geri kalan y�llar� da o
kitab�n ele�tirisidir.
Arthur Schoppenhauer
Gen�ken ��reniriz, ya�lan�nca anlar�z.
Marie Ebner-Eschenbach
Sabahleyin kalkt���n�z zaman (i� icab�) �teye beriye da��l�n�z; bir evde
toplanmay�n�z. ��nk� ben, birbirinize dar�lman�zdan veya aran�zda bir k�t�l�k
��kmas�ndan korkar�m.
Hz. �mer
�nemli olan s�zler de�il, davran��lard�r.
Robert Hall
E�er �ok kat� olursan�z, �ocu�unuzun kalbini k�rars�n�z, sald�rgan veya �ekingen
bir �ahsiyet ortaya ��kar. E�er fazlaca �efkatli olursan�z, �ocu�unuz ana kuzusu
olur. E�er �ocu�u kontrols�z b�rak�rsan�z, size ve topluma yabanc�la��r.
Nevzat Tarhan
Disiplin, potansiyeli yetene�e d�n��t�ren �ekillendirici bir ate�tir.
Roy Simth
Bir iyi davran���n, d�nyadaki b�t�n g�zel s�zlerden daha tesirli oldu�u, f�tr�
olarak bilinen bir husustur.
Marvell
Bir insan, dindar bilindi�i halde, ahl�kl� de�ilse, ya b�t�l bir inanca din ad�
vermektedir, ya da sahtek�rd�r.
F. Brandley
Toplumu bir arada tutan de�erler sisteminin birbiri ard�na y�k�lmas�na seyirci
kalanlar, bug�n ne yapacaklar�n� bilemiyorlar.
Z�lf� Livaneli
�ocuklar�na k�yan �lkelerin gelece�i, �ocuklar�n� y�ce tutan (�ocuklar�na de�er
veren) �lkelerin elinde kal�r.
Hac� Bekta�i Veli
�darede kuvvet (g��), kanunda olmal�. Ve ilimde de kuvvet, hakta olmal�. Yoksa
istibdat h�k�mferm� olur.
Said Nursi
Zulm�n esas� cihanda evvel� az imi�, sonra her gelen bir par�a artt�rmakla
bug�nk� dereceyi bulmu�tur.
�eyh S�di
K�t� ya�ay��l� z�lim �l�r, gider; Fakat, �zerindeki l�net ebed� olarak kal�r.
�eyh S�di
El ele veren insanlar�n kollar�, her yere uzan�r.
Mustafa G�ng�r
Kul, kendisini Allah�tan al�koyan her �eyden sak�nmal�d�r, hatt� ilimden ve
amelden bile.
Eb� S�leyman D�r�n�
D�nya hakk�nda z�ht sahibi olmakta en ileri olan kimse, insanlar�n iyi amel
(g�zel i�) bak�m�ndan en ileri oland�r.
Abdullah bin Mesud
Z�hitlik, d�nyay�, �ehveti, hevesi (l�zumsuz arzuyu) b�rakmakt�r. Yoksa
z�hitlik, elbise nam�na bir h�rka ile iktif� etmek de�ildir.
�eyh S�di
�yiyi yapabildi�i halde yapmayan bir insan, su� i�lemi� olur.
Pestalozzi
Kusurunu g�rmemek, o kusurdan daha b�y�k bir kusurdur. Ve kusurunu g�rse, o
kusur, kusurluktan ��kar. �tiraf etse, affa m�stahak olur.
Said Nursi
�yiler, k�t� insanlarla d���p kalkt�klar� takdirde, kendileri hakk�nda su-i zan
edilmesine sebep olurlar.
L�-Edri
So�uk �akalar, insan�n de�erini d���r�r.
N�s�r-� H�srev
�aka, �ok cidd� bir sanatt�r.
George Bernand Shaw
Her �akan�n i�inde bir ger�ek gizlidir.
Novalis
Cahil insanlarla �aka yapmak, do�ru de�ildir. Onlar�n halleri ve dilleri,
akrebin kuyru�u gibidir.
Hz. Ali
�efkat, kalbi ayd�nlatmazla kalmaz, kalbi de �s�t�r.
Lamartin�
�efkat olmay�nca fazilet, bir kelime olarak kal�r
Newton
�efkat �yle bir dildir ki, sa��r da duyabilir, k�r de okuyabilir.
Mark Twain
Zek�n�n kar��s�nda insan ezilir. �yi davran�� ve �efkat kar��s�nda ise diz
��ker.
Dale Carnegie
Yaln�z sadaka vermekle kalmay�n, ac�y�n da. Ist�raplar� dindiren, paradan �ok
�efkattir.
J .J. Rousseau
��k�r, nimeti de�il, nimeti vereni g�rmektir.
�ibl�
��phe (ku�ku), duygular�n de�il, zek�n�n bir kusurudur.
Bacon
Bu d�nyada insanlar bir kere aldat�l�nca, ger�ekten bile ��phe duyarlar.
Hitopadesa
��phe, mutlulu�un oldu�u kadar, faziletin de d��man�d�r.
Samuel Johnson
��phe, hummal� hastaya benzer: Uyumaz, uyuyamaz, uyutmaz, dalsa da korkulu r�ya
g�r�r
Cenap �ehabeddin
Dostlar�m�zdan ��phelenmek, onlar�n ihanetinden �ok daha utan� vericidir.
La Rouchefoucauld
Takv�, hataya devam� b�rakmak, amellere g�venip aldanmamakt�r.
Hz. Ali
Hi�bir kimse, d�nyada ve ahirette kendisinin utand�racak �eylerden uzak
bulunmad�k�a, takv� makam�na ula�amaz.
�mer bin Abd�laziz
Hemen herkes tart��abilir, fakat g�zel konu�abilmek, herkesin yapaca�� i�
de�ildir.
Alcot
Bir tart��ma s�ras�nda, k�zd���m�z anda ger�ek i�in u�ra�may� b�rak�r, kendimiz
i�in u�ra�maya ba�lar�z.
Goethe
Al��kanl�k, al��kanl�kt�r. �nsan, onu pencereden atamaz. Ancak, tatl� dille
merdivenden birer ad�m a�a��ya inmesini sa�layabilir.
Mark Twain
Al��kanl�klar, kablo gibidir. Her g�n onun bir ince telini �reriz, sonunda
k�r�lmaz h�le geli.
Harace Mann
S�rekli olarak yapt���m�z �eyler neyse, biz oyuz. O halde m�kemmellik, bir eylem
de�il, bir al��kanl�kt�r.
Aristo
�nsanlar�n f�tratlar� birbirine benzer, onlar� ayr� k�lan �ey al��kanl�klar�d�r.
Konfi�yus
Karars�zl�k al��kanl���n� edinmi� bir insandan daha sefil biri olamaz.
William James
Arkada�s�z kalmak, d�nyada en b�y�k yoksulluktur.
Alfred de Musset
Bazen k�t� bir �ey yapars�n. Fakat h�l y�n�nden senden daha d���k olan bir ki�i
ile arkada�l�k yapm�� olman, o k�t� i�i sana g�zel g�sterir.
Hikem-i At�iye
Hasenat�n en y�kse�i, arkada��na ikramda bulunmakt�r.
Abdullah bin Abbas
Cimrinin g�m���, kendisi g�m�l�nce topraktan ��kar.
�eyh Sad�
Ana babam�z� kader, arkada��m�z� kendimiz se�eriz.
Jacques Delille
D��man�n d��man�, d��man kald�k�a dosttur. D��man�n dostu, dost kald�k�a
d��mand�r.
Said Nursi
Fenal�klardan uzak duran ve daima verdi�i s�z� yerine getiren insanlarla dostluk
etmeliyiz.
Hz. Ali
Senin dindarl���n� artt�ran dost, her kar��la�t���nda eline bir alt�n b�rakan
dosttan daha hay�rl�d�r.
Bilal bin Saat
Dostlar� �o�altmak, zek� inceli�idir.
Fudayl bin �yaz
Dostluk, iki v�cutta m��terek bir ruha benzer.
Aristo
Yaln�z kendi nefsini d���nerek dost arayan, hizmet�i ar�yor demektir.
Cenap �ehabeddin
Dost, k�t� g�nde belli olur. �yi g�nde ise y�z binlercesi bulunur.
Att�r
Bir�ok kimseye dostluk g�sterdim. Onlardan bir dostluk g�rmedim. Yine de
dostluktan vazge�medim.
Hz. Ali
E�er bir h�nerin, yetmi� ay�b�n olsa, dost, o bir h�nerden ba�kas�n� g�rmez.
�eyh S�di
Uzun bir tart��ma, her iki taraf�n da haks�z oldu�unun belirtisidir.
Voltaire
Asabiyet-i cahilliye, birbirine tesan�t edip yard�m eden gaflet, dal�let, riya
ve zulmetten m�rekkep bir macundur.
Said Nursi
Ki�iyi, bilgisi sebebiyle �srarc�, m�naka�ac� ve kendini be�enmi� olarak
g�rd���n zaman, bil ki o, h�sranda kem�le ermi�tir.
Bi�r��l-Haf�
Hakl� olsa, haks�z olsa m�naka�a eden haks�zd�r. Bir dirhem hakk� varsa, bin
dirhem bizlere zarar� dokunabilir.
Said Nursi
Tasavvuf, g�zel ahl�ktan ib�rettir.
�mam-� Kett�n�
Tasavvuf, nefsin k�t� isteklerini terk etmektir.
Eb��l H�seyin N�r�
Tasavvuf, Allah��n ahl�k� ile ahl�klanmakt�r.
C�neyd-i Ba�d�d�
Atalet (Tembellik) s�k�nt�y�, s�k�nt� sefahati, sef�hat (l�zumsuz yere zevk ve
e�lence) fakirli�i ve bedbahtl��� do�urur.
Said Nursi
�nsan� vaktinden �nce y�pratan bir �ey varsa, o da tembelliktir.
Hz. Ali
Terbiyenin g�yesi, insanlarda bulunan kabiliyetleri geli�tirmektir.
Eflatun
Ana-baba, iyi terbiye alm��larsa, �ocuklar da terbiyeli olur.
Goethe
Sopayla kilime vuran, kilimi d�vmez, tozlar�n� silkeler.
Mevlana
�ocuklar�n�z kuzu gibi yeti�tirmeyelim ki, ileride koyun gibi g�d�lmesinler.
�eyh S�di �irazi.
Terbiyenin vazifesi, ruha kendi tek�m�l� istikametinde k�lavuzluk etmek ve yolu
kapayan engelleri, imk�n nispetinde gidermektir.
G. Kerschensteiner
Zenginlere kar�� izzetli ve vakarl� davranmak, bir tev�zu say�l�r.
Abd. bin el-M�barek
Adalet, m�lk�n temelidir.
Hz. �mer
K�l�c�n yapamad���n�, adalet yapar.
Kanun� Sultan S�leyman
�yi olmak kolayd�r, �dil olmak zordur.
Viktor Hugo
Tev�zu, ister cahilden, ister �ocuktan olsun, hakk� duydu�un vakit, ona boyun
b�k�p, onu kabul etmendir.
Fudayl bin �yaz
Tev�zu, �erefi avlaman�n vas�talar�ndand�r. Ayn� zamanda, her nimet sahibi,
haset edilir. Haset edilmeyen tek nimet, tev�zudur.
Urve bin Z�beyr
�ok sevilmek i�in, al�ak g�n�ll� olmak olmal�d�r.
Oscar Wilde
Keremi takv�da, zenginli�i yak�nde (ilimde, marifette, bilgide) ve �erefi
tev�zuda bulduk.
Hz. Eb� Bekir
Ezberlenmi�, yapmac�k tev�zular vard�r ki, gizli bir kibiri �rtmeye yararlar.
C. Rollin
Herkes tavusu, g�zel nak��l� t�y� sebebiyle �ver. O ise, aya��n�n �irkinli�inden
dolay� herkesten utan�r.
�eyh S�di
Ate�, y�kseldi�i (kibirlendi�i) i�in, ondan �eytan yarat�ld�. Toprak tev�zu
g�sterdi�i i�in, ondan �dem yarat�ld�.
�eyh S�di
Tevekk�l, olan �ey ile yetinmek ve olmayan �eye r�z� olmakt�r.
�bn-i Haf�f
Tevekk�l, kanaat ve iktisat, �yle bir hazine ve servettir ki, hi�bir �ey ile
de�i�tirilemez.
Said Nursi
Tilki, aslan art��� ile doyar.
Nizam�
Aslan, ma�arada can verse dah�, k�pe�in a�z�ndan artan� yemez.
�eyh S�d�
Ayakta �lmek, diz �st� ya�amaktan iyidir.
Fr. D. Roosevelt
Vatan sevgisinden maksat, topra�a de�il, onun �st�nde ya�ayan insanlara duyulan
sevgidir.
Nam�k Kemal
Vazife duygusu, en b�y�k terbiyeci g��t�r.
Albert Schweitzer
Vazifeyi yerine getirmek, onu bizzat sevmemiz ve bilmemizle m�mk�nd�r.
Goethe
Vazife �uurunun bir deste�i, bir temeli vard�r ki o da-sonradan kazan�lm�� bir
temay�l olmakla birlikte-vazifeyi sadakatle yapmak temay�l�d�r.
G. Kerschensteiner
K�t� bir i�in en g��l� (gizli) ��hidi, vicdan�m�zd�r.
Hz. �mer
�nsanlar, k�t�l��� istedi�i i�in de�il, vicdanlar� zay�f oldu�u i�in yapar.
John Stuart Mill
Vicdan, adaletin en iyi vekilidir.
Lady Mary Montagu
En m�kemmel adalet, vicdand�r.
Victor Hugo
�nsanlar tuhaft�r; fena bir �ey yapmakta olduklar�n� hissedecek olurlarsa,
mutlaka en evvel vicdanlar�n� susturacak bir sebep bulurlar.
H. Z. U�akl�gil
Vicdan, kalp penceresinden bakar. Ak�l, g�z�n� kapasa da vicdan�n g�z� daima
a��kt�r.
Said Nursi
Ger�e�i her zaman savun, anlayan olmasa bile vicdan�na kar�� hesap vermekten
kurtulursun.
H. George Wells
Ger�e�i s�ylese bile, yalanc�ya inan�lmaz.
�i�eron
G�nah i�lemenin bir�ok vas�talar� vard�r, fakat yalan bunlar�n hepsine uyan bir
sapt�r.
Oliver Wendell Holmes
Abartma, d�r�st insanlar�n yalan�d�r.
J. De Maistre
Yalanc�, Allah�a kar�� kafa tutan, fakat insanlardan korkan bir serseridir.
Francis Bacon
Yalan s�ylemek, k�l�� yaras�na benzer, ki iyi de olsa ni�an� kal�r.
�eyh S�di
Sevilmeyen bir insan, her yerde ve her �eyde yaln�zd�r.
George Sand
Yaln�zl�k, k�t� arkada�tan hay�rl�d�r.
S�hreverdi
�nsanlar, k�pr� kuracaklar� yerde, duvar �rd�kleri i�in yaln�z kal�rlar.
J. Newton
�nsanlar, birbirlerine yard�mdan el �ektikleri g�n, insanl�k yok olur,
kar��l�kl� dayan��ma olmazsa toplumlar olmaz.
Walter Scott
Dostuna da, d��man�na da yard�m et, ��nk� o zaman dostunla daha yak�n dost,
d��man�nla da dost olursun.
Cledbul
Hak yoluna yard�m, bir �ereftir. �erefli insanlar, do�ruya yard�m ederler. Bo�,
b�t�l, faydas�z i�lerle oyalanmazlar.
�ehabeddin Ahmed
Herhangi bir ihtiyac� i�in kap�s�na gelen din karde�inin yard�m�na ko�mayan ve
kendisinin bu i�e sel�hiyettar g�rmeyen kimseye �a�ar�m. Sevap ve g�nah korkusu
olmasa bile, yine insanl�k ve g�zel ahl�k ad�na yard�m�na ko�mal�d�r, zira
kurtulu� yolu budur.
Hz. Ali
Kahramanl�k, ruhun bedene kar�� kazand��� zaferdir.
H. F. Amile
Sava��rken �lenleri kahraman yapan, �l�mleri de�il; �l�mlerinin sebepleridir.
Napol�on
Yolsuzluk, usuls�zl�k, �ahsiyetsizlik, ilkesizlik, basiretsizlik, insafs�zl�k,
bunlar�n hepsi, �l��s�zl���n ve fikirsizli�in mecbur� t�revleridir.
Ahmet Selim
Mal�n�n zek�t�n� ��kar, ver. ��nk� ba�c� �z�m �ubu�unun fazlas�n� keser, �ubuk
daha �ok �z�m verir.
�eyh S�di
�ahs�n�za k�t�l�k eden bir d��man� affediniz. L�kin, vatan�n�za ve milletinize
k�t�l�k eden bir kimseyi, asla affetmeyiniz.
Hz. Ali
Aff�n en g�zeli, hasm�n� ezme�e muktedir iken yap�lan�d�r.
�mer bin Abd�laziz
Affetmek g��l�y� daha g��l� yapar.
Publilius Syrus
Affetmenin ne oldu�unu yaln�z cesurlar bilir. Korkaklar�n tabiat�nda af diye bir
�ey yoktur
Laurence Sterne
Zalimleri affetmek, mazlumlara zul�md�r.
�eyh S�d�
E�itimin insan� bozmamas� yetmez, daha iyiden yana de�i�tirmesi gerekir.
Montaigne
E�itim g�rm�� halk� bir y�ne sevk etmek kolay, s�r�klemek g��t�r, idare etmek
kolay, k�lele�tirmek imk�ns�zd�r.
Lord Brougham
E�er bir �lkede d���nceyi a��klama �zg�rl��� tam anlam�yla kurulmam��sa, o
�lkede ahl�k olmaz. Herkes maske takar ve gittik�e ahl�k d��meye ba�lar.
Sami Sel�uk
�yi insan, g�zel s�z s�yleyen de�il, s�yledi�ini yapan ve yapabileceklerini
s�yleyen adamd�r.
Confucius
En faziletli insan, r�hen y�kselmeye �al��an, en mutlu insan da y�kseldi�ini
duyand�r.
Socrates
�yi ahl�kl� insan, ba�kalar�n� haset ettirmemek i�in, kendisinde birka� kusur
b�rak�r.
Benjamin Franklin
D�nyada en zengin adam namusu �ok, en kuvvetli adam vicdan� sa�lam, en iyi adam
hay�r i�lemeye meyili �ok oland�r.
�emseddin Sami
Y�neticiler, i�leri do�ru yapar; liderler, do�ru i�leri yapar.
Bennis ve Nanus
�nan�yorum ki, bir liderin en �nemli vazifesi, umudu yaymakt�r.
Bob Galvin
Liderler, insanlarda muhte�em bir vizyon uyand�rmal�d�rlar.
Henry Kissinger
Padi�ah, kerim olmal�d�r, t� ki, halk onun etraf�na toplans�n. Merhametli
olmal�d�r ki, herkes onun s�yesinde emin, m�sterih olarak ya�as�n.
�ey S�di.
Elinden geldi�i kadar bir g�nl� peri�an etmeme�e �al��. ��nk�, bir �ah� cihan�
alt�st eder.
�ey S�di.
Koyun, �oban i�in de�ildir. Belki �oban, koyunlara hizmet i�indir.
�ey S�di.
Fakirin kap�s�n� �alan ve bunun h�lini hat�r�n� soran em�r, ne g�zel em�rdir.
�ey S�di.
Alay, �o�u zaman ak�l yoksullu�undan gelir.
La Bruy�re
A�k, g�zle de�il, ruhla g�r�l�r.
Shakespeare
Sevgilinin hayali, kendinden daha g�zeldir.
Cemil Sana
A�k, �yle bir istemek ki…kavu�mak mecbur kals�n.
Murat Ba�aran
A�k, �iddetli bir muhabbettir. F�n� mahbublara m�teveccih oldu�u vakit, ya o a�k
kendi sahibini d�ima bir azap ve elemde b�rak�r; veyahut o mecaz� mahbub
(sevgili), o �iddetli muhabbetin fiyat�na de�medi�i i�in, b�k� mahbubu
aratt�r�r, a�k-� mecaz�, a�k-� hakik�ye ink�l�p eder.
Said Nursi
A�k, �cret ister ve mukabele talep eder. A�k�n a�lamalar�, bir nevi taleptir,
bir �cret istemektir.
Said Nursi
�lim, servetten daha k�ymetlidir. ��nk�, serveti sen korursun, halbuki ilim seni
korur.
Hz. Ali
Ahl�ks�zlar ilim ��retmek, kaplana kanat takmak gibidir.
Hz. Ali
Bilim, ger�eklerden kuruludur, t�pk� evin tu�lalardan kurulu olmas� gibi. Ancak,
ger�eklerin toplanmas�, bilim de�ildir. T�pk� bir k�me tu�lan�n ev anlam�na
gelmemesi gibi.
Henri Poincar�
E�er servet, ilim ile artsayd�, c�hilden daha fakir kimse olmazd�. Halbuki
c�hillere �yle r�z�klar eri�iyor ki, y�z �lim onlara �a�a kal�yor .
�eyh S�di
�u �mmet �zerine en �ok korktu�um �ey, dili ve s�zleri ile �lim, kalbi ile cahil
olan kimselerdir.
Hz. �mer
K�y�met g�n�nde insanlar�n en �ok n�dim (pi�man) olan�, ilmi ile b�y�kl�k
taslayan �limler olacakt�r.
�brahim bin Utbe
�lim ol ki �lmeyesin, ��nk� insanlar �l�r, fakat �limler diridirler.
Hz. Ali
�mmetimin hel�ki, fena �limler ve cahil �bidlerdendir.
D�rimi
Nice �limler vard�r ki, hakik� bilgiden, hakik� irfandan nasipleri yoktur.
Bunlar, bilgi h�f�z�d�r, bilgi sevgilisi de�il.
Hz. Mevlana
Z�ht ve takv� meziyetlerine sahip olmayan bir bilim adam�, zaman�n�n insanlar�
i�in cidden bir az�p ve fitnedir.
Yahya bin Muaz
Bilgi ve ahl�k� bir arada yo�urup olgunla�an insan, sermayeden daha �nemli bir
zenginli�e sahip demektir.
Gasson
�nsan, hediyesini kalbiyle beraber vermezse, onun ne de�eri vard�r.
Charles Tschopp
Ne verildi�i de�il, nas�l verildi�i �nemlidir.
Corneille
Ne ve nas�l verildi�i de�il, belki de hangi niyetle verildi�i �nemlidir.
Ali Seyyar
K���k hediyeler dostluk, b�y�k hediyeler sevgi meydana getirir.
Lichterberg
Tasadduk malda oldu�u gibi, ilimde, fikirde, fiilde de olur.
Said Nursi
Bir �lim, ilmiyle �mil de�ilse, s�yledi�i zaman kimseye tesir etmez.
�eyh S�di
Mal�n� kaybeden bir �ey kaybetmi�tir. �erefini kaybeden bir�ok �ey kaybetmi�tir.
Cesaretini kaybeden her �eyini kaybetmi�tir.
Goethe
Tehlike ile kar��la�mam�� adam, cesaret hakk�ndaki sorulara cevap veremez.
La Rouchefoucauld
Hi�bir �eye cesaret etmeyen, hi�bir �eye �mit beslemesin.
Schiller
Yaln�z topla t�fekle de�il, iradenle de cesur olacaks�n. Fena �eyleri yapmamak
i�in cesur; inand���n, do�ru bildi�in �eyi yapmak i�in, �ld�rseler bile, cesur
olacaks�n.
H. Edibe Ad�var
Cesur olmak i�in de cesur imi� gibi hareket etmek, b�t�n ir�denizi bu g�ye i�in
kullanmak l�z�md�r. Neticede, korku hissi yerini cesarete b�rak�r.
William James
D�nyada bir�ok kabiliyetli ki�i, k���k bir cesaretsizlik y�z�nden kaybolurlar.
Sydney Smith
Dalkavuktan sak�n�n�z. ��nk� o insan� bo� ka��kla besler.
Cosino de Gregrio
Dalkavukluk, devlet adamlar�n�n �evresini sarm�� bir �emberdir.
Montesquieu
Canavar bir hayvana kar�� zay�f g�stermek, onu h�cuma te��� etti�i
(cesaretlendirdi�i) gibi; canavar vicdan� ta��yanlara kar�� dalkavukluk etmekle
zaaf g�stermek, onlar� tecav�ze sevk eder.
Said Nursi
Bir vas�ta olmad�k�a beyin, sultan�n kap�s�n�n etraf�nda dola�ma. Zira k�pek ile
kap�c� (bek�i-koruyucu) bir soydand�r. Bir garibi g�r�nce, k�pek onun ete�ine,
kap�c� da yakas�na yap���r.
�eyh S�di
Kendi ekme�ini yiyip oturmak, alt�n kemer ba�lay�p, hizmet i�in bir mahlukun
kar��s�nda ayakta durmaktan hay�rl�d�r.
�eyh S�di
GENCLER, T�rkiye’ de �det h�line gelmi� g�stermelik
i�lerden ka��n�n.
S�rf �niversite bitirdi desinler diye, anan�z, baban�z Amerika�da mast�r yapt�
diye ���nebilsin diye y�ksek ��renime gitmeyin. Sonunda ancak kendinizi
kand�r�rs�n�z. Temel gayeleriniz, kendinizin ufak ��karlar� �tesinde, kendiniz
d���nda, bu �lke, bu ulus, T�rk d�nyas�, Avrasya, insanl�k i�in olsun. Y�ksek
hedefleriniz i�in �al���n. O zaman, kendi durumunuz da kendili�inden
d�zelecektir. Maddiyat ile maneviyat� dengeleyin. Form�l�n�z �B�L�M + G�N�L�d�r.
Bu iki kanad�n biri eksik olursa ne kendinize, ne de insanl��a hayr�n�z dokunur.
Prof. Dr. Oktay Sinano�lu
K�lt�r genleri, �rk genlerinden daha �nemlidir. Vatan�, milleti i�in her
t�rl� fedakarl��a haz�r bir taban gerekiyor. Bu taban, son elli y�lda hayli
eritilmi�, kafas�, g�nl� kar��t�r�lm��, birbirine d�sen kesimler, d��a ba��ml�,
sahte ayd�nlar, i�inde vatan�n gelece�ini d���nmeyen, daha da ac�s�
vurdum-duymazla�m�� kalabal�klar olu�turulmu�tur. Bu durumda ger�ek bir �nder
��kabilse bile ba�ar�l� olmas� pek azd�r. �imdi yap�lacak i�, h�zla bu toplumun
yeniden kayna�mas�na, bilin�le�mesine, vatan�n�, milletini kendisinden �nce
d���nen insanlar�n �o�almas�na �nayak olmakt�r.
Prof. Dr. Oktay Sinano�lu
Ey o�ul (Osman Gazi), beysin; Bundan sonra �fke
bize, uysall�k sana; G�ceniklik bize, g�n�l almak sana. Su�lamak bize, katlanmak
sana; Acizlik bize, yan�lg� bize, ho� g�rmek sana.
Ge�imsizlikler, �at��malar, anla�mazl�klar bize, adalet sana; K�t� s�z, �om
a��z, haks�z yorum bize, ba���lama sana.
�eyh Edebal�
Ey o�ul; Bundan sonra b�lmek bize b�t�nlemek sana; ��enge�lik bize, uyarmak
gayretlendirmek, �ekillendirmek sana. Ey o�ul; Sabretmesini bil, vaktinden �nce
�i�ek a�maz. �unu da unutma; �nsan� ya�at ki, devlet ya�as�n. Ey o�ul; Y�k�n
a��r, i�in �etin, g�c�n k�la ba�l�. Allah yard�mc�n olsun.
�eyh Edebal�
Ak�l sadece anahtar. Anahtara tak�lmayas�n. Aslolan anahtar�n a�aca��
kap�lard�r. Kap�lar�n ard�nda hazineler, kap�lar�n ard�nda s�rlar vard�r. S�rlar
ki, ebed� mu�tular� koynunda bar�nd�r�r; sonsuza kavu�turur. Akl�n� kullan�p
d�nyadayken cennetin kap�lar�n� aralayas�n o�ul.
�eyh Edebal�
Bizler nefreti eritmek i�in, muhabbetin asaletini d�nyaya yeniden h�kim
k�lmak i�in ��kt�k yola. Bu yolda utanacak bir �eyimiz yoktur. Muhabbet yolunun
gizlisi sakl�s� yoktur o�ul.
�eyh Edebal�
G�n�l adam� �mr�n� bo�a harcamaz, y�re�ini ucuza satmaz, edep tac�n�
ba��ndan almaz. G�n�l erinin her zaman y�z� yerde, g�nl� g�ktedir. Hakl�
oldu�unda kavga vermesini bilir. Kavgay� sadece bile�i ile de�il, ilmiyle ve
y�re�iyle yapmas�n� da bilir.
�eyh Edebal�
600 y�ll�k bir �mparatorlu�un nas�l ayakta kald��� bu felsefeden (�eyh
Edebali�ni Osman Gazi�ye yapt��� vasiyetinden) �imdi daha iyi anla��l�yor. Kamu
sorumlulu�u �stlenen herkesin bu vasiyeti dikkate almas� gerekir. Bunlar, ders
almas�n� bilen herkese yol g�sterici, uyar�c� ve ufuk a��c� ���tler.
Deniz Baykal
�nsanlar� sev ve kimseyi kendinden al�ak g�rme. Tevazu sahibi ol, zira en
halis ziynet al�akg�n�ll�l�kt�r. M�tevazi olan kimse, en g�zel ziyneti
tak�nm��t�r.
S�leyman Hilmi Tunahan
Senden daha iyi hizmet edecek olan varsa, makam�n� ona ver. ��te
vatanperverlik budur.
S�leyman Hilmi Tunahan
Evlad�m, a�z�n laf ediyorsa dilinle do�ru ol, s�z�nle do�ru ol. Elinle do�ru
ol. Kolunu muz�rda de�il yard�m i�inde kullan. Tart�yla i� yap�yorsan terazinde,
�l��yle i� yap�yorsan metrende ve litrende do�ru ol. Do�runun do�rulu�u b�t�n
s�lalesine akseder, hepsini hayra g�t�r�r.
S�leyman Hilmi Tunahan
A�g�zl�l�kten sak�n�n�z; ��nk� o, yoksulluktur.
Hz. �mer
�al��ma zahmetse, bo� durma mahvolmad�r.
Hz. �mer
��sizli�in k�t� sonu�lar�ndan sak�n�n�z. ��phesiz o, sarho�luktan daha
zararl� olan k�t�l�kleri kendisinde bar�nd�r�r.
Hz. �mer
Ge�imizi sa�layacak bir sanat, dilenmeden daha iyidir.
Hz. �mer
Muhta� k�rd�r, ancak ihtiyac� kar��lan�nca do�ruyu g�r�r.
Hz. �mer
Servetin esiri olmay�n�z. Yoksa o, sizi isyana sevk eder.
Hz. �mer
En c�mert insan, muhta�ken verebilendir.
Hz. �mer
Dikkat ediniz: Allah, g��s�zlerin ihtiya�lar�n� dile getiren y�ce insanlar
yaratm��t�r. Onlara sayg� g�steriniz.
Hz. �mer
Her insan� seviyesine g�re de�erlendiriniz.
Hz. �mer
Zenginlerin yan�na girmek, yoksullar i�in bir imtihand�r.
Hz. �mer
�nsanlar�n en a��rba�l� ve sakini, kendisine k�t�l�k edeni affedendir.
Hz. �mer
Allah��n aff�na mazhar olan bir g�nah�, y�z�me vurarak beni utand�rmaya
�al��may�n.
Hz. Osman
Y�z�me kar�� bana ya�c�l�k yapmaya, arkamdan d��manl�k etmeye �al��an nice
ki�iler var.
Hz. Osman
Sen sevin�li iken haset edenin �z�lmesi (intikam olarak) sana yeter.
Hz. Osman
Umutlar�n�z yok olup, k�t� amellerinizle ba� ba�a kalmadan �nce �mr�n�z�
de�erlendirin.
Hz. Ebu Bekir
Kendini d�zelt, yoksa halk seni d�zeltir.
Hz. Ebu Bekir
�yi y�netirsem bana yard�mc� olunuz. K�t� y�netirsem beni uyar�n�z ve
d�zeltiniz.
Hz. Ebu Bekir
�l�m� �ok iste ki, sana hayat ba���lans�n.
Hz. Ebu Bekir
Ak�ll�l���n en �st derecesi, Allah�a kar�� sorumluluk �uurunda olmakt�r.
��phesiz acizli�in en a�a��s� ise, do�ru yoldan sapmad�r.
Hz. Ebu Bekir
Devlet ba�kan� halk�n �nderidir. O ne yaparsa, halk da onu yapar.
Hz. Ebu Bekir
Mazlumun bedduas�ndan sak�n�n�z.
Hz. Ebu Bekir
Dan��mana do�ruyu s�yle ki do�ru g�r�� ortaya koysun.
Hz. Ebu Bekir
Sevmen a��r�, sevmemen y�prat�c� olmas�n.
Hz. Ebu Bekir
�yi ameller, sahibini k�t�l��e d��mekten korur.
Hz. Ebu Bekir
Kendini bilen, ba�kas�n� daha iyi bilir.
Hz. Ali
Kendini bilmeyen, ba�kas�n� hi� bilmez.
Hz. Ali
Kal�c�ya inanan, ge�iciye �nem vermez.
Hz. Ali
Yetmi� ya��na gelen insan, hasta olmasa bile �ikayet eder.
Hz. Ali
Bir �eyi ay�playan, o �ey ile imtihan edilir.
Hz. Ali
D���ncesi g�zel olan�n cevab� da g�zel olur.
Hz. Ali
Diledi�ini yapan, dilemedi�i ile kar��la��r.
Hz. Ali
Bitmez t�kenmez isteklere sahip olan�n ameli k�t� olur.
Hz. Ali
Kendini aldatan, ba�kas�na do�ru yolu g�stermez.
Hz. Ali
Kazaya r�zas� g�zel olan�n, bel�ya sabr� da g�zel olur.
Hz. Ali
Akl� ile yetinen sap�t�r.
Hz. Ali
Ahl�k� g�zel olan�n sonu da g�zel olur.
Hz. Ali
�z�nt�s� �ok olan�n, bedeni hasta olur.
Hz. Ali
Neticeyi �ok d���nen, cesaretli ve yi�it olamaz.
Hz. Ali
Bilgisini gizleyen, sanki cahildir.
Hz. Ali
S�k� �al��maya katlanamayan, iflasa katlan�r.
Hz. Ali
Niyeti k�t� olan�n att��� ok, kendine d�ner.
Hz. Ali
Bilgisi sa�lam olan, ��phe etmez.
Hz. Ali
Hak etmeksizin y�celmek isteyen, al�al�r.
Hz. Ali
Zulmeden zulmedilir.
Hz. Ali
Bel�lar, �d�l�n anahtar�d�r.
Hz. Ali
�nsan�n de�eri dilindedir, sar���nda de�il.
Hz. Ali
Meziyet, do�runun g�zelli�i iledir; elbisenin g�zelli�i ile de�il.
Hz. Ali
�yi insanlarla arkada� olmak, �erefli olmaya sebep olur.
Hz. Ali
�fkeyi, �fkesizlikle �nlemek, bilginin �r�n�d�r.
Hz. Ali
G�ren, bazen maksad�nda yan�l�r, k�r ise do�ru yolu g�r�r.
Hz. Ali
Dostu (Sevgiliyi) g�rmek, g�z�n (g�nl�n) cil�s�d�r.
Hz. Ali
Fitnelerin sebebi, kin tutmakt�r.
Hz. Ali
Dostlu�un �art�, zorluk ��karmamakt�r.
Hz. Ali
Hak etmeksizin �vg� istemek, ahmakl�kt�r.
Hz. Ali
�htiyarl���n a��rba�l�l���, gen�li�in g�zelli�inden saha g�zeldir.
Hz. Ali
�yi insanlara zul�m edenin vay haline.
Hz. Ali
C�mertlik, t�relerin en �st�n�d�r.
Hz. Ali
�u �� �eyle insanlar�n ak�llar� denenir. Mal; Kefillik; Musibet.
Hz. Ali
�u �� �ey insan� mahveder: Cimrilik; Nefse d��k�nl�k; Kendini be�enmi�lik.
Hz. Ali
�u �� �eyden utan�lmaz: �nsan�n misafirine hizmet etmesi; Babas� ve hocas�
i�in aya�a kalkmas�; Az bile olsa hakk�n� istemek.
Hz. Ali
�u �� �ey sevgiye sebep olur: Dindarl�k; G�n�ll�l�k; C�mertlik.
Hz. Ali
Kazan�lan do�ru bilgiler, do�ru d���ncelerle peki�tirilmez ise, bir g�n
gelir, tesirinde kald���m�z yanl�� d���nce, sizi o do�ru bilgiden de eder.
Ahmet Selim
Elinden geleni yapmak, vazifedir. Elinden daha fazla �ey gelmesi i�in
�al��mak ise, fazilettir.
Ahmet Selim
Ge�mi�in g�zelliklerine hasret duymayan, gelece�ini g�zelle�tiremez.
Ahmet Selim
De�i�mez �l��ler, de�i�im �l��lerinin hayatiyetidir. De�i�im �l��leri de,
de�i�mez �l��lerin s�reklilik teminat�d�r.
Ahmet Selim
Toplumun madd�-m�nev� ihtiya�lar� bir b�t�nd�r. Ge�im s�k�nt�s�nda olan bir
insana m�nev� tesellilerle yetinmesini s�yleyemezsiniz. Manev� tek�m�l bile
asgar� ge�im rahatl�l���na (bir �l��de) ba�l�d�r.
Ahmet Selim
Yazı kaynağı : www.sosyalsiyaset.net
Dostluğun Renkleri
Dost, dostluk hakkında çok şey söylenmiştir. Bir görüşe göre, hepimiz tek kanatlı melekleriz ama birbirimizi kucaklamadan uçamayız. Kucaklaşma da dostça olur. En güzel yol dosta giden yoldur. Bu yolu dikenlerinden arındırmalı; güllerle, karanfillerle doldurmalıdır. Dost nedir? Dost alan değil verendir; üzüntülü olsa bile, seni üzmemek için gülen, neşelendirendir. Yanımıza çıkar sağlamak için gelmeyendir.
Bu konuda yazdığım dizelerden örnekler vereyim.
Gel de bak şu halime
Bak en güzel kelime
Arkadaşım ol benim
Ver elini elime.
***
Menekşe buldum derede
Sordum güzellik nerede
Dedi dostluktadır güzellik
Arama başka yerde.”
***
Elma attım denize
Geliyor yüze yüze
Girin dost bahçesine
Gece dönsün gündüze.
Cüneyt Ülsever, dostu şöyle tanımlıyor: “Dost hiçbir gizemin ardına sığınmadan yanında yüreğinizi açtığınız kişidir. İnsan doktorun yanında fiziki yönden ne hissederse dostunun yanında da duygusal açıdan öyle hisseder. Nasıl doktor sizi yargılamadan, hakkınızda hüküm üretmeden, sadece hasta olan organınıza odaklanır ve sadece onu iyileştirmeyi düşünürse; dost da sıkıntınız, derdiniz, ayıbınız, vukuatınız, kabahatiniz, hatta suçunuz karşısında sadece onunla nasıl baş edebileceğinizi düşünür.”
Aristo, “Dostunun kusurlarını ona yalnızken söyle, başkalarının yanında ise öv” diyor. “Bencillik dostluğun zehridir. İyi dostluklar temiz hesaplarla kurulur” Balzac
“Düşmanına borç verirsen onu kazanırsın, dostuna borç verirsen onu kaybedersin” diyen Benjamin Franklin sosyal bir gerçeğe değiniyor çünkü para alışverişi yüzünden nice dostluklar bozulmuştur. Alacağını isteyen dosta borçlu düşman kesilmiştir.
“Yalnız kendi nefsini düşünerek dost arayan, hizmetçi arıyor demektir” Cenap Şahabettin. Çoğu kişilerin dostluk anlayışı budur; seni hizmetçi gibi kullanmak ister…
“Güvenme dostuna, saman doldurur dostuna” sözü de sahte dostlar için söylenmiştir. Sahte dostların gülen yüzlerine sakın aldanmayın/ Düşmanlardan daha çoktur onların yolumuza döşedikleri mayın. Bakın bir manide ne söyleniyor:
Bir su içtim testiden
Sensin beni mest eden
Cennet mekânı olsun
Beni sana dost eden.
Bence dayak değil dostluk cennetten çıkmadır ve dostluk, dost davranışlar bizi cennete götürmese bile hayatımızı cennete döndürür.
En iyi, en güzel dost sanattır, sanat bizi renkli dünyalara uçuran kanattır. Kitap da dostumuzdur. Ne zaman, nerde olursak olalım yardımımıza koşar, derdimizi unutturur. Dostların yakınlığı sınırlıdır; durumu müsait değildir, onun da kendine göre sorunları vardır. Oysa kitap her dakika yanımızda, emrimizde ve hizmetimizdedir. Değerini bilelim.
Dostlarımızın renkleri olduğunu biliyor muydunuz? Bilmiyorsunuz öğrenin.
Yeşil dost: Her şeye olumlu bakar ve her şeyde umutlanacak bir yön bulur.
Mavi dost: Denizin ve gökyüzünün rengi gibi huzur ve dinginlik verir.
Sarı dost: Güneşin rengi gibi yüzümüzü güldürür, hüzünlü olduğumuzda bize bir yıldız gösterir.
Kırmızı dost: Sıcacık sevgi sözcükleriyle bize yaşamın kurallarını anımsatır ama bizi değişmeye özendirir.
Portakal renkli dost: Büyüyebilmemiz için rumuzu yeni bir enerji ve sevgi vitaminleriyle güçlendirir.
Gri dost: Bize sessizliği öğretir, kendimizi, başkalarını daha iyi tanıyabilmemiz için yansıtır, içimizi gösterir.
Mor renkli dost: Asil ruhluların rengidir. Gerçek yetkeyi ve yüreğimizin bilgeliğini öğrenmemize yardımcı olur.
Kahverengi dost: Boş hayallerden vazgeçip ayağımızı yere basmamıza, günlük yaşamın basit gerçeklerini anlamamıza yardım eder.
Beyaz dost: Deneyimlerimizin her birinden kazanılacak bilgeliği keşfetmemize yardımcı olur.
Tüm bu dostları bir araya getirebilirsek gökkuşağını keşfederiz.
Bir bilgeye dostluğun ne olduğunu sordular. Bilge, “ Bir tek dostluk yoktur, dostluk çeşitlidir” diyerek sözlerine şöyle devam etti: “Kimi dost maymun gibidir; tencere kaynarken maymun oynar. Bu dost tencere kaynadığı sürece vardır. Kimi dost ekmek, su gibidir; Gerek duyduğun besini hemen verir. Bazı dostlar da ağaca benzerler. Uzaktadır, bir şey vermesine gerek yoktur ama güçlü bir şekilde durduğunu bilmek insana destek sağlar.
Şarap örneği dostlar da bulunur çevremizde. İçtiğinde zevk alırsın onlardan. Bu dostluk sadece zevk üstünedir, sen onu iyi şekilde korursan o zaman keyif verir.
İlaç olan dostlar sadece kötü günlerimizde ortaya çıkarlar. Bunlar insana keyif vermezler ama derdine ortak olurlar, derman ararlar.
“Sadece kötü günlerimizde ortaya çıkana nasıl dost denilebilir?” diye sordular.
“Daha da beteri var, diye başını salladı bilge. Bazı dostlar hastalık gibidirler, ortaya çıktığı anda yalnızca dert, acı getirir.”
“Sadece dert getirene dost denilemez” diye itiraz ettiler.
Bilge onları şöyle yanıtladı: “Denilebilir tabii, niye denilmesin? O tür dost kendisinin ve ne getirdiğinin asla farkında değildir.”
O sırada vezir geliyordu. Bilge, “İsterseniz bu soruyu bir de ona sorun” dedi.
Vezir soruyu dinledi, acı bir gülüşle, “Bu sorunuzu şimdi yanıtlayamam, dedi. Şu anda vezirim ve el üstünde tutuluyorum, ancak makamımdan azledildiğim zaman bilebilirim.”
Yazımı dostluğun ne olduğunu, nasıl olması gerektiğini belirten bir şiirimle bitirmek istiyorum:
“Dostluktur adım
Yoktur yatım katım
Doyulmaz tadım
Değildir barutum bir atım
Mutluluğa doğru
Doludizgin koşar atım.
Bana ulaşmak, benimle buluşmak istiyorsan
At sevgi, özveri dolu erdemli bir adım.
Erhan Tığlı
*********
Yazı kaynağı : blog.milliyet.com.tr
Yorumların yanıtı sitenin aşağı kısmında
Ali : bilmiyorum, keşke arkadaşlar yorumlarda yanıt versinler.
kim kimdir ne zaman nasıl nelerdir nedir ne işe yarar tüm bilgiler
dünyadan ilginç ve değişik haberler en garip haberler burada
enteresan haberler