recep tayyip erdoğan cumhurbaşkanı olabilir mi

recep tayyip erdoğan cumhurbaşkanı olabilir mi bilgi90’dan bulabilirsiniz

Anayasa hukukçuları: Bir istisna dışında Erdoğan üçüncü defa cumhurbaşkanı adayı olamaz

Anayasa hukukçuları: Bir istisna dışında Erdoğan üçüncü defa cumhurbaşkanı adayı olamaz

Bu sözler Cumhurbaşkanı ve AK Parti Genel Başkanı Recep Tayyip Erdoğan‘a ait.

Erdoğan bu sözleri Mart 2017’de “Cumhurbaşkanı Özel” programında gazeteci Hakan Çelik’e verdiği röportajda söyledi.

Bu konu daha önce siyasetçi ve hukukçular tarafından çok tartışıldı.

Cumhurbaşkanı Erdoğan dünkü Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Grup Toplantısı’nda seçimin erkene alınacağının işaretini verdi.

Normalde 18 Haziran’da yapılması beklenen 2023 parlamento ve cumhurbaşkanlığı seçimlerinin 14 Mayıs’a çekileceğine kesin gözüyle bakılıyor.

Seçimlerin 14 Mayıs’a alınması var olan tartışmayı da alevlendirdi. Tabiri caizse ülke ikiye bölünmüş durumda.

İktidara yakın siyasetçi ve hukukçular Erdoğan’ın, üçüncü kez aday olabilmesinin önünde hiçbir engelin olmadığını iddia ediyor.

“Erdoğan’ın adaylığı yasalara uygundur”

Adalet Bakanı Bekir Bozdağ, “Sayın Cumhurbaşkanımızın adaylığı anayasaya da yasalara da uygundur. Adaylık konusunda hukuken herhangi bir şüphe yoktur. Adaylık Anayasaya göre cumhurbaşkanımızın anayasal hakkıdır” iddiasında bulundu.

Muhalefet ise iktidarın aksine Erdoğan’ın üçüncü kez aday olamayacağını ve hukuki tüm yollara başvuracağını söylüyor.

Cumhuriyet Halk Partisi ve İYİ Parti’nin başını çektiği muhalefet partileri daha önce 6 Nisan sonrası seçim kararını TBMM’de desteklemeyeceklerini açıklamıştı.

4 aydan daha az bir süre kalan seçimler yaklaştıkça tartışmaların dozunun daha da artacağını söylemek için kâhin olmaya gerek yok.

Peki, Erdoğan’ın üçüncü kez aday olması mümkün mü? Hangi durumda aday olabilir? Meclisi feshetme yetkisi var mı, yok mu?

Konuya ilişkin Independent Türkçe’ye değerlendirmede bulunan anayasa hukukçuları da Erdoğan’ın bir şart dışında üçüncü kez aday olamayacağı görüşünde.

“Bir kimse en fazla iki defa seçilebilir”

Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Sibel İnceoğlu, cumhurbaşkanının 2017 anayasa değişiklikleri sayesinde koşula bağlı olmaksızın Meclis seçimlerinin yenilenmesi kararı alma yetkisine sahip olduğunu hatırlattı.

Prof. Dr. İnceoğlu’na göre iki dönem cumhurbaşkanı olmuş birinin, ikinci döneminde Meclis seçimlerinin yenilenmesi kararı alması durumunda yeniden aday olamıyor, çünkü anayasanın 101. maddesi ikinci fıkrasına göre bir kimse en fazla iki defa seçilebilir.

“Cumhurbaşkanları için bir geçiş hükmü düzenlenmemiştir”

Cumhurbaşkanı ikinci dönemindeyken meclis tarafından erken seçim kararı alınması durumunda aday olabileceğine ifade eden İnceoğlu, “Yani TBMM 360 milletvekilinin oyu ile seçimlerin yenilenmesine karar verirse cumhurbaşkanı bir kez daha aday olabilir” dedi ve ekledi:

“İki dönem cumhurbaşkanlığı yapmış kişiler bakımından başka bir istisna yoktur. Sayın Erdoğan gibi anayasa değişiklikleri yürürlüğe girmeden önce seçilmiş olan cumhurbaşkanları için bir geçiş hükmü düzenlenmemiştir, ‘2017 değişiklikleri yürürlüğe girmeden önce seçilenlerin cumhurbaşkanlığında geçirdikleri süre dönemden sayılmaz’ şeklinde bir hüküm mevcut değildir. Bu nedenle yeni bir anayasa değişikliği yapılmadığı sürece veya TBMM inisiyatifi ile seçime gidilmediği sürece iki dönem cumhurbaşkanlığı yapmış olanlar seçime katılamazlar.” 

“Erdoğan aday olamaz”

Anayasa hukukçusu Prof. Dr. Mustafa Kamalak da İnceoğlu ile benzer görüşte.

Anayasaya göre cumhurbaşkanı üçüncü kez aday olamayacağını belirten Kamalak, “Sayın Cumhurbaşkanı’nın bir defa daha aday olması tek bir şart ile mümkündür. TBMM’nin erken seçim kararı alması lazım. Bunun dışında aday olamaz” dedi.

Anayasanın 116. maddesine göre Erdoğan’ın seçim kararı alması durumunda aday olamayacağının altını çizen Kamalak, “Bir daha aday olabilmesi için meclisin 360 oyla erken seçim kararı alması gerekir” görüşünü dile getirdi. 

“Erken seçim kararı verme, seni zorlayan mı var?”

Kimi siyasetçilerin “seçimi erkene alıyoruz ve cumhurbaşkanı isterse bir daha aday olabilir” açıklamasının anayasaya aykırı olduğunu dile getiren Kamalak, devamında şunları kaydetti:
“Erken seçim kararı verme, seni zorlayan mı var? Aslında bu soruyu sormak lazım; Anayasa’nın 101. maddesinin ikinci fıkrası cumhurbaşkanının görev süresinin 5 yıl olduğuna ve bir kimsenin en fazla iki defa seçilebileceğine vurgu yapıyor. Bu fıkra yürürlükte mi değil mi? Elbette madde yürürlükte. Peki nasıl oluyor da cumhurbaşkanı hem erken seçime karar verecek hem de ‘adayım’ diyecek. Dolayısıyla anayasaya göre bir daha aday olması mümkün değil. Sadece ben değil, bütün anayasacıların görüşü bu yöndedir.”

“İktidar gerçekten sıkıntıda”

Eski Kültür ve Turizm Bakanı hukukçu Ertuğrul Günay da bir istisna dışında Erdoğan’ın bir defa daha aday olamayacağını söyledi.

Mecliste karar çıkmaması durumunda cumhurbaşkanının erken seçim kararı alabileceğine değinen Günay, “Eğer erken seçim hakkını kullanırsa bu sefer anayasaya göre bir daha aday olma hakkını kaybediyor” ifadelerini kullandı. 

Meclisin normal tarihten önce erken seçim kararı alması durumunda cumhurbaşkanının “benim sürem daha dolmadı” diyerek yeniden aday olabilme hakkının olduğuna dikkati çeken Günay, şunları kaydetti: 

“Ama kendisi meclisi seçime götürürse o zaman bu hakkını kaybediyor. Burada iktidar ile muhalefet arasında ciddi bir tartışma olacak gibi görünüyor. Anayasanın üçüncü kez aday olamaz hükmü açık ve nettir. Ülkedeki birçok saygın anayasa hukukçusu da aynı görüşleri paylaşıyor. İktidar gerçekten bir sıkıntıda.”

Yazı kaynağı : www.indyturk.com

Erdoğan üçüncü kez cumhurbaşkanı adayı olabilir mi? Hukukçular ne diyor?

Erdoğan üçüncü kez cumhurbaşkanı adayı olabilir mi? Hukukçular ne diyor?

Türkiye’de 2017 yılında yapılan anayasa değişikliği ile kabul edilen Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi, 2018 yılından itibaren uygulanmaya başlandı. Erken seçimle ilgili tartışmalar sürerken, kimi hukukçular, bugüne kadar girdiği bütün seçimleri kazanan Recep Tayyip Erdoğan’ın, anayasa değişikliği olmadan bir kez daha cumhurbaşkanlığına aday olamayacağını savunuyor.

Siyasetçi-yazar Fikri Sağlar, anayasaya göre Recep Tayyip Erdoğan’ın üçüncü kez cumhurbaşkanı adayı olamayacağını ileri sürmüştü. Bunun tek istisnasının meclisin 360 oyla seçim kararı alması olduğunu öne süren Sağlar, “Bu sayıya AKP+MHP oyları yetmiyor. Buna rağmen YSK Erdoğan’ın adaylığını onaylarsa anayasa suçu işler, seçim meşru olmaz.” diyor.

Konuya ilişkin euronews’e değerlendirmede bulunan eski Anayasa Mahkemesi Raportörü Prof.Dr. Osman Can, hukuki açıdan mevcut cumhurbaşkanlığı müessesesinin referandum öncesi cumhurbaşkanlığı müessesenin devamı olduğunu düşünüyor ancak teknik olarak net bir durum olmadığını ekleyerek şunları söylüyor:

“Şu an içinde bulunduğumuz sistem zaten demokratik bir sistem değil ve hukukun metodolojiye uygun bir şekilde yorumlanıp uygulanmasına müsaade etmiyor. Aynı şekilde uyuşmazlıklarda karar verecek olan merciler bütünüyle yürütmenin kontrolünde. Öncelikle bu parametreleri koymamız lazım. Hangi yorumu yaparsak yapalım o yorumun bu çerçeve içerisinde anlamlandırılması lazım.”

“Teknik bir hukuk meselesi olarak değerlendirdiğimizde konu açık ve net değil. ‘Erdoğan’ın adaylığını koyması imkansızdır ve bu anayasaya tamamen aykırıdır’ demek zor. Yani metodoloji ile incelenmesi ve yorumlanması gerekiyor. Ama başta dediğim gibi ortada hukuk yoksa neyi nasıl yorumlayacağız bunu hatırda tutmak zorundayız.”

İki perspektifin de argümanları var

Hükümet modelinin değiştiğini belirten Prof. Can, teknik açıdan eski sistemdeki cumhurbaşkanı ile yeni sistemdeki cumhurbaşkanının aynı kişiler olmadığını, devletin birliğini temsil etmekle devleti yönetmenin farklı görevler olduğunu ve bu nedenle de eski ‘Cumhurbaşkanlığı’ ile ilgili getirilmiş olan ‘en fazla iki dönem’ kuralının geçersiz olduğunun ileri sürülebileceğini belirtiyor.

Bunun bir hukuki perspektif olduğuna dikkat çeken Can bunun karşısındaki perspektifi de şöyle açıkladı:

“Cumhurbaşkanlığının hukuki statüsünün mevcut anayasa içerisinde yerinin değişmediği, adının değişmediği, sistematik ve kavram olarak değişmediği, var olan cumhurbaşkanının devam ettiği ve sadece bakanlar kurulunun mevcut cumhurbaşkanına bağlandığı şeklinde bir hukuki tablo da ortaya çıkıyor. Böyle baktığımızda ve cumhurbaşkanın hukuki statüsünün devam ettiğini ve devam ettiği için de 2014’teki seçimin birinci, 2018’dekinin de ikinci seçim olduğunu kabul etmemiz gerekir. Dolayısıyla üçüncü bir seçim için adaylığını koyamaması gerekir.”

“Mevcut cumhurbaşkanının şahsında bir süreklilik var”

İkinci perspektifi destekleyen başka hususların olduğunu belirten Can, anayasal sistemlerde kurumlar değiştiğinde ‘intikal normları’ adı verilen geçiş sürecine yönelik düzenlemelerin oluşturulduğunu ve bahse konu makamın yetkilerinin ve akıbetinin ne olacağının da yazıldığını kaydediyor. Ne var ki, yaşanan değişimde bunların yazılmamış olduğuna dikkat çekerek şunları söylüyor:

“Yazılmadığı için biz ‘bu yepyeni bir dönemdir ve eski dönemler geçerli değildir’ gibi bir hükme ulaşamıyoruz. Önceki cumhurbaşkanlığı fonksiyonunun aslında geçerli olduğunu kabul etmemiz gerekir. Düzenleyici hüküm olmaması o anlama gelmez dense bile anayasa değişikliğinde bir geçici düzenleyici hüküm getirilmiş aslında. Mesela cumhurbaşkanının partisine yönelik siyaset yasağı kalkmış. Yani o sırada eski sisteme göre cumhurbaşkanı olan aynı kişi mevcut sistemin olanaklarını hemen kullanmaya başlamış. Yani mevcut cumhurbaşkanının şahsında bir süreklilik var. Süreklilik varsa 2014’teki seçimi de saymak zorunda kalabiliriz.”

“İsim değişseydi daha keskin bir değişim anlamına gelebilirdi”

Prof. Can son olarak ismin korunmasının da önem kazandığını belirtiyor ve isim değişseydi bunun daha keskin bir değişim anlamına gelebileceğine vurgu yapıyor ve sözlerini şöyle tamamlıyor:

“Eskiden kalan kurumların meşruiyeti kullanılmak, devam ettirilmek istenmiş ve o yüzden cumhurbaşkanlığı denilmiş. Yoksa bu bir başkanlık sistemi aslında ama eskinin alışkanlığı ve meşruiyeti devam etsin denilmiş. Devam etsin diyorsanız zaten o zaman kesinti yoktur. Bu nedenle devam etmiş olduğunu kabul etmek sanki daha hukuki akla yatkın gibi geliyor.”

“Erdoğan’ın yeniden aday olmasını sağlayabilecek tek merci TBMM’dir”

Bilkent Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dekanı ve Anayasa Hukuku Profesörü Ece Göztepe Çelebi cumhurbaşkanının görev süresi ile ilgili anayasanın 116. maddenin 3. fıkrasında yer alan ‘ikinci dönem istisnası’na dikkat çekerek meclisin 5’te 3 oranla erken seçim kararı alması halinde Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın yeniden aday olabileceğini hatırlatıyor.

Çelebi’ye göre Erdoğan’ın cumhurbaşkanlığı da 2014’te başladı ve ikinci dönemini Haziran 2023’te tamamlayacak. Eğer o zamana kadar TBMM erken seçim kararı almamasına rağmen Erdoğan adaylığını koyarsa bunu Anayasa Mahkemesi veya Yüksek Seçim Kurumu da dahil herhangi bir kurum onaylayamaz çünkü bu konuda yetkisiz kurumlar. Çelebi’ye göre 116. madde gereği Erdoğan’ı yeniden aday yapabilecek tek yetkili makam TBMM.

Yeni bir sistem olması sebebiyle eski cumhurbaşkanlığı görevi için geçerli olan sınırlamaların artık geçerli olmayabileceği tezine ise Prof. Çelebi şöyle yanıt veriyor:

“Buna katılmak mümkün değil çünkü 1982 anayasası o tarihten beri yürürlükte. Sadece bir hükümet sistemi değişikliği olmuştur ama aynı anayasa içerisinde olmuştur. Cumhurbaşkanı da bizim hukuk literatüründe ‘tali kurucu iktidar’ yani kurulmuş iktidar dediğimiz bir iktidara aday olmuştur. Bu anayasal düzen içerisinde cumhurbaşkanlığı adaylığını koymuştur ve yeni bir anayasa söz konusu değildir. 1982’den bu yana 2709 sayılı anayasa altında cumhurbaşkanlığı için seçilmiştir. Hükümet sistemi değişikliği sıfırdan bir anayasal düzen veya sürecin sıfırlanması anlamına hiçbir şekilde gelmez.”

Yeni anayasa veya referandum ile durum değişir mi?

İktidarın yeni bir anayasa yapması veya konuyu referanduma götürmesi halinde adaylığa ilişkin durumun ne olacağını sorduğumuz Çelebi bunu da şu şekilde yanıtladı:

“Bir defa anayasanın 175. maddesi var. Mevcut meclis seçilmiş bir meclistir yani kurulmuş bir iktidardır. Bu haliyle kamu gücünü temsil eder. Anayasa ancak 175. maddedeki usül etrafında değiştirilebilir. Bunun yanı sıra anayasanın 4. maddesi ile korunan ilk 3 maddenin değiştirilmesi söz konusu değildir. Bunun karşı görüşü olarak ne deniyor hep? ‘O zaman devrim mi yapalım darbe mi yapalım?’ deniyor. Bunun demokratik bir örneğinin şu an Şili de görüyoruz mesela. Orada komünist parti hariç tüm siyasal partiler ortak bir mutabakat imzaladılar ve yeni bir anayasa yapım sürecinin adım adım usül ve esaslarını belirlediler. Bu şekilde minimum güvenceler etrafında bir anayasa yapmaya karar verip kurucu meclisi oluşturma aşamasına geldiler. Ancak böyle bir çözüm olabilir.”

“Referandum yoluyla da yapılamaz”

Çelebi normal düzen içerisinde, mevcut seçim yasasına göre seçilmiş olan bir parlamentonun veya cumhurbaşkanının yürürlükteki anayasanın usül ve esaslarına aykırı, ilk üç maddeyi ortadan kaldıran ya da değiştiren bir anayasa yapmaya yetkili olmadığına vurgu yapıyor. Çelebi ayrıca tüm bunların referandum yoluyla da yapılmasının mümkün olmadığını şu sözlerle savunuyor:

“Referanduma sanki her şeyi mümkün kılacak bir altın anahtarmış gibi bakılmaması lazım. Halk yüzde 50+1 oy ile evet dediğinde bütün hukuk düzenini altüst edecek herhangi bir metin kabul edilebilirmiş gibi düşünmek bütün demokratik hukuk devleti ilkelerini yerle yeksan etmek anlamına geliyor. Bunun sınırlı bir iktidar anlamına gelen anayasal devlette kabul edilmesi söz konusu değildir.”

NOT: Bu haber ilk olarak 4 Ekim 2021 tarihinde yayımlanmıştır.

Yazı kaynağı : tr.euronews.com

Recep Tayyip Erdoğan Yeniden Aday Olabilir mi?

Recep Tayyip Erdoğan Yeniden Aday Olabilir mi?

Recep Tayyip Erdoğan yeniden aday olabilir mi? Anayasaya göre Recep Tayyip Erdoğan’ın üçüncü kez aday olabilmesi mümkün mü? Bu soru seçimin yaklaşması ile çok fazla sorulmaya başlandı. Anayasa ve ilgili seçim kanunları bu konu hakkında ne diyor? AKP Genel Başkanı ve Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, seçimlerin 14 Mayıs’ta yapılması kararını aldı ve karar Resmi Gazete’de yayımlandı. Bununla birlikte Cumhurbaşkanı’nın seçimlerde üçüncü defa aday olup olamayacağına dair tartışma tekrar başladı. Recep Tayyip Erdoğan yeniden aday olabilir mi konusuna iktidar ve muhalefetin ileri sürdüğü düşünceler ve temelleri şu şekildedir;

Türkiye’de 2017 yılında yapılan anayasa değişikliği ile kabul edilen Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi, 2018 yılından itibaren uygulanmaya başlandı. Anayasa’nın 101. Maddesine göre, bir kişi Cumhurbaşkanlığına en fazla iki defa seçilebilir. 2017’deki Anayasa değişikliğinde 101. maddeye hiç dokunulmamıştır. Yani herhangi bir değişikliğe uğramamış, ikiden fazla seçime giremeyeceği hükmünü taşıyan bir madde getirilmemiştir.

İktidar tarafının belirttiği gibi 2017 Anayasa Değişikliği bir rejim değişikliği olup Cumhurbaşkanı seçilme durumu sıfırdan mı başlamıştır, yoksa muhalefetin belirttiği gibi bu bir rejim değişikliği olmayıp anayasanın değiştirilmesi ve bu değişiklikten önce yapılan Cumhurbaşkanlığı sayıya dahil midir?

Recep Tayyip Erdoğan Yeniden Aday Olabilir mi?

Recep Tayyip Erdoğan, 2014 ve 2018 yılında yapılan cumhurbaşkanlığı seçimlerinde aday olmuş ve her iki seçimde de seçimi kazanarak cumhurbaşkanı seçilmiştir. Bu bilgiler ışığında üçüncü defa aday olması mümkün görünmese de üstte iktidar ve muhalefet kanadının savlarını hukuki düzenlemeler ile ele almakta fayda vardır.

Cumhurbaşkanının görev ve yetkileri ile nitelikleri, seçimi ve diğer hususlar Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın 8, 101, 103, 104, 105 ve 106. maddelerinde düzenlenmiştir. Anayasanın 101. maddesine göre Cumhurbaşkanının görev süresi beş yıldır ve en fazla iki defa seçilebilir.

“Sayın Cumhurbaşkanı’mızın adaylığı konusunda herhangi bir tereddüt yok. Anayasal ya da yasal bir engel yok. Her şey hukuka uygun, herhangi bir meşruiyet tartışmasına da meydan verecek, ima yollu dahi bizim anayasa ve yasalarımızda bir düzenleme yok.”

Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi’nin ilk cumhurbaşkanı olarak 2018’de seçildiğini ifade eden Bozdağ, sözlerini şöyle sürdürdü; “Şu anda yapılacak seçim ikinci seçimdir. Cumhurbaşkanımız, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi’nin ikinci cumhurbaşkanı olarak adaydır ve ikinci adaylığıdır.”

“Anayasa’nın 101’inci maddesi açık… 2017’deki Anayasa değişikliğinde hiç dokunulmamış bir madde bu… Yani herhangi bir değişikliğe uğramamış, ikiden fazla seçime giremeyeceği hükmünü taşıyan bir madde… Bu yine uygulanması gereken bir hüküm.

Bu itibarla Cumhurbaşkanı’nın 2014’te ve 2018’de seçilmesinden sonra bir daha aday olması sadece TBMM’nin herhangi bir şekilde seçimin yenilenmesine karar vermesi halinde mümkün. Yani Meclis’te öyle bir karar alınabilirse evet aday olabilir. Onun dışında bu mümkün değil. Böyle bir ihtimal de yok şu anda…

Herhangi bir rejim değişikliği diye bir şey de yok zaten. Onun için ‘sistem değişti bu ilk seçimdi’ diyerek aday olabileceğini savunmak da mümkün değil.”

“Durum çok net. Tartışılacak bir tarafı yok. Gayet açık. Meclis 5’te 3 çoğunlukla seçimlerin yenilenmesine karar vermedikçe üçüncü defa aday olamaz.

Yani aksine yapılacak her türlü yorum gayet yapay bir yorum olur. Çünkü Anayasa’nın hükmü açık. O değişmedi duruyor. Anayasa bir tek istisna getirmiş o da Meclis’in seçimlerin yenilenmesine karar vermesi.

Meclis de üye tamsayısının 5’te 3’ünün oyuyla seçimlerin yenilenmesine karar verir. Bu ihtimalde iki seçim de birlikte yapılıyor. Hem cumhurbaşkanlığı seçimi hem genel seçimler. Tek istisna bu. Ama muhalefetin en azından bir kısmının da katılması gerekiyor. Bu nedenle bu ihtimal zor görünüyor.”

“Daha çok duyduğumuz şey de şudur: ‘2017’de sistem değişti, o değişik sistemden sonra Cumhurbaşkanı 2018’de ilk defa seçilmiştir. Dolayısıyla 2018 yeni sistemde ilk seçimdir’ Bu gibi akıl yürütmeleri var. Bu iktidar yanlıları veya Sayın Cumhurbaşkanı’nın 3’üncü defa da seçilebilmesini mümkün görenlerin fikri…

Anayasalarda sistem yazmaz. Anayasa’da maddeler vardır. Mesela ABD Anayasası’nda “Başkanlık Sistemi” diye bir şey yazmaz, Fransa’da Anayasası’nda “Yarı Başkanlık Sistemi” yazmaz. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nda da “Parlamenter Sistem” diye bir laf yoktur. Keza, “Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi” diye de bir laf yoktur.

Sistemin adını siyaset bilimcileri, anayasa hukukçuları gibi doktrinle uğraşan insanlar koyar.

Dolayısıyla Parlamenter Sistem’den, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi’ne geçtik diye bir düzenleme yapılmış değildir.”

“Erdoğan’ın seçimlerin normal zamanda yapılması halinde üçüncü kez aday olamayacağını, Anayasanın 101. maddesinin açık hükmü karşısında bunun mümkün olmadığını ancak TBMM bir erken seçim kararı alırsa o zaman Erdoğan’ın üçüncü kez aday olabileceğini öteden beri savunan bir insanım.” dedi.

Recep Tayyip Erdoğan’ın Yeniden Aday Olabilmesi Hakkında İstisna

Cumhurbaşkanı’nın tartışmalara girmeden üçüncü defa aday olmasının tek istisnası meclisin seçimleri yenilemesidir. Bu duruma ilişkin istisna Anayasanın 116. maddesinde yer alıyor. Bu da Cumhurbaşkanı’nın ikinci dönemi sürerken Meclisin beşte üç çoğunlukla seçimleri yenilemesidir. Oysa Meclis’te böyle bir karar alınmadı ve seçim Cumhurbaşkanı’nın kararıyla yapılacak.

Anayasa 116. maddeye göre:

“Türkiye Büyük Millet Meclisi, üye tamsayısının beşte üç çoğunluğuyla seçimlerin yenilenmesine karar verebilir. Bu halde Türkiye Büyük Millet Meclisi genel seçimi ile Cumhurbaşkanlığı seçimi birlikte yapılır.

Cumhurbaşkanının seçimlerin yenilenmesine karar vermesi halinde, Türkiye Büyük Millet Meclisi genel seçimi ile Cumhurbaşkanlığı seçimi birlikte yapılır.

Cumhurbaşkanının ikinci döneminde Meclis tarafından seçimlerin yenilenmesine karar verilmesi halinde, Cumhurbaşkanı bir defa daha aday olabilir.

Seçimlerinin birlikte yenilenmesine karar verilen Meclisin ve Cumhurbaşkanının yetki ve görevleri, yeni Meclisin ve Cumhurbaşkanının göreve başlamasına kadar devam eder.”

Bu durum 14 Mayıs seçimlerinde gerçekleşmemiştir. Yani meclis 3/5 çoğunluk ile seçim kararı almamıştır.

Cumhurbaşkanı’nın Görev ve Yetkileri (Anayasa Madde 104)

Cumhurbaşkanı Nedir?

Cumhurbaşkanı, Türkiye Cumhuriyeti’nin devlet başkanıdır ve Türkiye’nin en yüksek makamıdır. Cumhurbaşkanı yasama, yürütme ve yargı erklerinden bağımsız olarak Türkiye Cumhuriyeti’nin bağımsızlığını, ülkenin bütünlüğünü ve milletin egemenliğini temsil eder. Cumhurbaşkanı, devletin başı olarak ülkenin iç ve dış politikalarının belirleyicisi ve yürütücüsüdür. Ayrıca, Anayasa’nın öngördüğü yetkileri kullanarak, kanunları onaylayabilir, veto edebilir, kararnameler çıkarabilir ve Türkiye Büyük Millet Meclisi’ni feshedebilir.

Cumhurbaşkanı, Türkiye’nin dış politikasını belirleme ve uluslararası ilişkilerde ülkeyi temsil etme görevine de sahiptir. Bunun yanı sıra, Anayasa’da belirtilen diğer görevleri de yerine getirir. Cumhurbaşkanı, beş yıl için seçilir ve en fazla iki dönem (on yıl) görev yapabilir. Cumhurbaşkanı seçimleri, doğrudan halk oylamasıyla yapılır ve en yüksek oyu alan aday cumhurbaşkanı seçilir.

Yazı kaynağı : kadimhukuk.com.tr

Yorumların yanıtı sitenin aşağı kısmında

Ali : bilmiyorum, keşke arkadaşlar yorumlarda yanıt versinler.

kim kimdir ne zaman nasıl nelerdir nedir ne işe yarar tüm bilgiler
dünyadan ilginç ve değişik haberler en garip haberler burada
enteresan haberler

Yorum yapın