adet döneminde tutulmayan orucun kazası olur mu

adet döneminde tutulmayan orucun kazası olur mu bilgi90’dan bulabilirsiniz

Adetli kadın namazları ve oruçları kaza etmeli mi? Kadınların özel halleri

Adetli kadın namazları ve oruçları kaza etmeli mi? Kadınların özel halleri

Menopoz dönemine girene kadar kadınların her aybaşı gördükleri adet dönemlerinde ibadet anlamında mükellef olunan ve olunmayan ibadetlerden oruç ve namazın kaza durumunu sizler için derledik. Adetli kadın namazlarını neden kaza etmez? Adetli kadınlar tutamadıkları oruçları sonradan tutmalı mı? Adetli kadınların özel halleriyle ilgili merak edilen sorunun cevabı…

Dünya telaşesinden uzaklaşmak ve manevi dünyamıza dönmek istediğimiz Ramazan ayında yapacağımız ibadetlerin ecri katbekat verilir. Bu ayda Müslümanların yapmak zorunda olduğu farz ibadet oruç tutmaktır. Ancak sünnet olan ibadetlerin verdiği haz da hiçbir şey ile ölçülemez. Sadece on bir ayın sultanı Ramazan-ı Şerif’te kılacağımız teravih namazının verdiği manevi huzur, her gün yaptığımız sahur ve iftarlarla, Kur’an-ı Kerim tilavetleriyle, ve kıldığımız teheccüd namazı ile zirveye ulaşır. Peki, oruç nedir? Oruç, tan yerinin ağarmaya başlamasından güneş batıncaya kadar yemek yememek, hiçbir şey içmemek ve cinsel ilişkiden uzak durmaktır. Bazen kazaya bırakmak zorunda olduğumuz orucun birkaç nedeni vardır. Bunlardan birisi de kadınlara özel aybaşı olarak görülen bazı hallerdir.

İLİŞKİLİ HABERAdetli kadın hangi ibadetleri yapabilir? Adetliyken okunacak dualar ve zikirler

NEDEN MUAYYEN GÜNLERDE KADINLAR ORUÇLARINI KAZAYA BIRAKIR?

Kadınların özel halleri

Kadınlar her ay regl döneminde namaz ve oruçtan muaf tutulur. Hatta bu günlerde namaz kılmak veya oruç tutmak haramdır. Namaz kılmaz, oruç tutmazlar. Çünkü Hz. Peygamber bu durumdaki kadınların oruç tutmayacaklarını ve namaz kılmayacaklarını bildirmiştir (Buhârî, Hayz, 6). Bu konuda müçtehitler görüş birliği içindedirler. Hayız ve nifas hâllerinde kılınmayan namazlar daha sonra kaza edilmez; bu hâllerde tutulmayan Ramazan oruçları ise kaza edilir. Hz. Âişe (r.a.), hayız hâli sona eren kadının namazlarını kaza edip etmeyeceğini soran bir kadına “Resûlullah zamanında ay hâlinden çıktığımızda bize oruçları kaza etmemiz emredilir, namazları kaza etmemiz ise emredilmezdi.” (Müslim, Hayz, 67- 69) cevabını vermiştir.

NEDEN ORUÇLARI KAZA EDERİZ?

Adetli kadınlar neden namazlarını kaza etmez

Hz. Aişe validemiz (ra) buyuruyor: Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed (SAV) döneminde âdet gördüklerinde tutmadıkları oruçları kaza etmekle emrolunduklarını, kılmadıkları namazları ise kaza etmekle yükümlü tutulmadıklarını söylemiştir (Buhârî, Müslim). Yılda bir defalığına mahsus 30 gün boyunca tutulan Ramazan orucunun kazasının eda edilmesi gerekir. Fakat namazı her gün 5 vakit kılmamız gerektiği için kadınlara zorluk olmasın diye adet süresince kılınamayan namazların kazası gerekmemektedir. Bu da dinimizin bir kolaylığıdır.

 Hadis-i şerif: “Kolaylaştırınız! Zorlaştırmayınız! Müjdeleyiniz, nefret ettirmeyiniz! Birbirinizle anlaşın, iyi geçinin, ihtilâfa düşmeyin!”  Buharî, 3:72.

Yazı kaynağı : www.yasemin.com

Adetliyken tutulmayan oruca nasıl niyet edilir? – Yeni Akit

Adetliyken tutulmayan oruca nasıl niyet edilir? - Yeni Akit

Akit haber güncel son dakika gündem haberleri ve haber arşivi.

Biz her vakit, hakikati haykırdık ve gerçeğin izinde olduk. Her devrin gazetesi olmadık, milletin gazetesi olduk.

www.yeniakit.com.tr internet sitesinde yayınlanan yazı, haber, röportaj, fotoğraf, resim, sesli veya görüntülü sair içeriklerle ilgili telif hakları Uğurlu Gazetecilik Basın Yayın Matbaacılık Reklamcılık Limited Şirketi’ne aittir. Bu içeriklerin iktibas hakkı saklıdır. İzinsiz ve kaynak gösterilmeksizin iktibas olunamaz; hiçbir surette kopyalanamaz, yeniden yayıma konulamaz.

Yüklenme süresi 0.0114 sn.

Yazı kaynağı : m.yeniakit.com.tr

Âdet gören kadın, sonradan namazı kaza etmiyorsa orucu neden kaza etsin?

Âdet gören kadın, sonradan namazı kaza etmiyorsa orucu neden kaza etsin?

Değerli kardeşimiz,

Daha iyi anlaşılması için konuyu birkaç madde halinde arz edeceğiz.

1. Sözlük anlamı itibariyle “Kada / kaza” kelimesi birkaç manaya gelir:

a. Tamamlamak: Aşağıda mealleri verile ayetlerde geçen “Kada / kaza bu anlamda kullanılmıştır:

b. Hüküm vermek: Aşağıdaki ayette geçen “Kada / kaza” kelimesi bu anlamda kullanılmıştır:

c. Karar vermek: Aşağıdaki ayette bu mana söz konusudur:

d. Emretmek:  Aşağıdaki ayette geçen “kaza / kada” kelimesi bu anlamda kullanılmıştır. (bk. Rağıp, Mufredat, Kada maddesi):

2.  “Kada / Kaza” kelimesinin ayetlerde daha bir çok farklı nüansa sahip olduğunu gösteren kullanım şekli vardır. Ancak, bütün anlamların ortak paydası: bir işi tamamlamak, bitirmek, hükme bağlamak, yerine getirmektir.

3. Terim olarak manası ise; borcunu ödemek, namazını kaza etmek şeklinde özetlenebilir. Diğer bir ifadeyle: “Kaza/kada”; yapılması gereken bir işi vakti geçtikten sonra yerine getirmektir. (bk. ed-Dürrü’l-muhtar, 676-679; el-Fukhu’l-İslamî, II, 130).

4. Soruda sözü edilen hadisin mealini tekrar edip üzerinde durmakta fayda vardır:

“Muâze anlatıyor: Aişe’ye sordum, dedim ki “Neden adetli kadın orucu kaza ediyor da namazı kaza etmiyor?” “Sen Harûriyye misin?” dedi. “Hayır, Harûriyye değilim, ama soru soruyorum.” deyince şöyle dedi: “Bizim başımıza bu olay gelince orucu kaza etmemiz emredilirdi, ama namazı kaza etmemiz emredilmezdi.” (Müslim, Hayız, 69; Ebu Davud, Taharet, 104; Nesaî, Siyam, 64).

Bu hadisin açıklamasını da şöyle birkaç maddede arzedeceğiz:

– Hz. Aişe (r.anha)’nin “Sen Harûriyye misin?” diye soran kişiye çıkışmasının sebebi şudur: Hz. Ali (ra)’ye karşı birleşen Hariciler, ilk toplandığı yer olan “Heravra”’ya nispeten Haruriyye adını almışlardır. Bunlardan bir grup, kadının aybaşı halinde kılmadığı namazlarını  kaza etmesinin vacip olduğunu söylüyorlardı. İşte Hz. Aişe (r.anha), soruda; “Neden âdetli kadın orucu kaza ediyor da namazı kaza etmiyor?” sözünü duyunca, sinirlenmiş ve “Sen Harûriyye misin?” diyerek çıkışmıştı. Çünkü, Haruriyyelerin bu görüşü, bütün Müslümanların düşüncelerine / onların icmaına terstir.(bk. Nevevî, ilgili hadisin şerhi).

– Hadiste geçen “Bizim başımıza bu olay gelince orucu tutmamız emredilirdi, ama namazı kılmamız emredilmezdi.” mealindeki ifadenin anlamı şudur: Hz. Peygamber (a.s.m) kendisinin aybaşı halinde namaz kılmadığını bildiği halde, ona daha sonra namazını kaza etmesini emretmemiştir. Eğer namazın kazası olsaydı, mutlaka onu emrederdi.(Nevevî, a.g.e).

– Bu açıklamadan; İmam Nevevînin “kaza / kada” kelimesini bizim bildiğimiz anlamda kullandığını ve bu anlayışın bütün Müslümanlara ait olduğuna inandığını anlayabiliriz.

– İmam Nevevî, söz konusu hadisi açıklarken şu görüşlere yer vermiştir:

– Dört mezhebe bağlı İslam alimlerinin İmam Nevevî’nin görüşünü nasıl paylaştığını ve kaza kavramını –İbn Teymiye gibi değil- bizim anladığımız gibi anladıklarını görmek için bk. el-Fıkhu’l-İslamî, I/467-470; II/129-145; Cezerî, el-Fıkhu Ala’l-Mezahibi’l-arbaa, 491-496.

– İbn Teymiye müthiş zekâlı bir ilim adamıdır. Fakat, bazı konularda cumhura muhalefet ettiği bilinmektedir. Bu konu da onlardan biridir.

– “Ümmetim dalalet / yanlışta birleşmez.” hadis-i şerifinin ifadesi gereğince, cumhur-u ulemanın görüşü, fertlerin görüşünden daha isabetlidir.  İnsanları dar sokaklara sokanlar bilmeden yanlışa hizmet ediyorlar.

Bu açıklamalara göre İslam’ın emri şudur:

Selam ve dua ile…
Sorularla İslamiyet

Yazı kaynağı : sorularlaislamiyet.com

Yorumların yanıtı sitenin aşağı kısmında

Ali : bilmiyorum, keşke arkadaşlar yorumlarda yanıt versinler.

kim kimdir ne zaman nasıl nelerdir nedir ne işe yarar tüm bilgiler
dünyadan ilginç ve değişik haberler en garip haberler burada
enteresan haberler

Yorum yapın